A szektor megtakarításai exponenciálisan növekedtek a 2003-ban elért 500 millió dollárhoz képest, miközben a külföldön foglalkoztatott munkaerő átlagos létszáma négy éven belül 150-ről 2700-ra nőtt. Csak az elmúlt évben a vállalatcsoportoknak az alacsonyabb költségszintű országokban foglalkoztatott munkavállalói létszámának átlagos aránya 3%-ról 6%-ra emelkedett.
Mára a nagyobb pénzintézetek 75%-ának vannak külföldre kihelyezett tevékenységei, míg 2001-ben ez az arány csak 10% volt. E tendenciában az Egyesült Királyság-beli és amerikai bankok és tőkepiaci intézmények állnak az élen, de Európa is egyre nagyobb érdeklődést mutat. (Magyarország 2001 óta mutat komoly fejlődést a kihelyezések célpontjaként.)
Nem csak az olcsó munkaerő miatt
A Deloitte kutatásai azt mutatják, hogy a pénzintézetek több mint fele ma már minden egyes külföldre áthelyezett tevékenységen belföldi költségei több mint 40%-át takarítja meg. 2004-ben ez a szám még csak 32% volt. A megtakarítások között azonban egyre nagyobb - tevékenységenként 20 és 70 százalék közötti - eltérések mutatkoznak.
Fülöp András, a Deloitte pénzügyi szektorra szakosodott csoportjának vezetője szerint a tevékenység-áthelyezés gyorsan érlelődő terület, de a jövőben a legeredményesebb offshoring technikák nem alapulhatnak kizárólag az olcsó munkaerő kihasználásán. A pénzintézeteknek át kell alakítaniuk üzleti folyamataikat, máskülönben előfordulhat, hogy külföldön is megismétlik berögződött belföldi folyamataik hibáit.
Az egy vagy két tevékenységet áthelyező pénzintézetek átlagosan 20%-kal kevesebb megtakarítást érnek el, mint a legalább öt tevékenységet áthelyező társaságok. 2003-ban az áthelyezett tevékenységek kétharmada az informatikához kapcsolódott. 2006-ra azonban több mint 80%-uk az üzleti folyamatok széles körét foglalta magába.
Pénzügy, HR, kutatás
A tevékenység-áthelyezés ma már az üzleti élet majdnem minden területét érinti: egyre jelentősebb a tranzakció feldolgozás, a pénzügy és a HR területén is. Az olyan tudás-feldolgozási tevékenységek áthelyezése, mint például a befektetési banki analitika és a kutatás szintén felerősödött. Ez is jelzi, hogy a viszonylag taktikai, pusztán az olcsóságot középpontba helyező megközelítést felváltja a minőség-központúság és a folyamatok fejlesztésének igénye. #page#
" A szektor legjobban teljesítő cégei eredményesen alkalmaztak agresszív offshoring stratégiákat: a vállalatcsoport dolgozói létszámának 5%-os áthelyezésével 40%-os megtakarítást értek el. Egyes esetekben a megtakarítások elérik a teljes költségalap 3%-át. A másik véglet: akik nem a legjobb gyakorlatokat alkalmazzák, működési teljesítményük csökkenésére számíthatnak" állapítja meg Fülöp András. "Bár a legtöbb nagy pénzintézet ma már jelentős szolgáltatási területeket működtet külföldön, a legjobbak és a leggyengébbek között egyre szélesebb a szakadék. " tette hozzá Fülöp.
A legjobbak 55 százalékot spórolnak
A legjobban teljesítő cégek a teljes munkavállalói létszám mintegy 12%-át foglalkoztatják külföldön, és átlagosan 55%-ot takarítanak meg minden üzleti folyamaton. Azon cégek viszont, melyek offshoring programja kevésbé eredményes, jellemzően a létszám kevesebb, mint 5%-át helyezik ki külföldre, és rendszerint 32%-ot takarítanak meg az egyes üzleti folyamatokon. A legsikeresebbek 15 hónap alatt helyezik át egyes tevékenységeiket, a gyengébben teljesítőknek ez 25 hónapig is eltart.
Bár még mindig India az offshoring fő célpontja - világviszonylatban a külföldön alkalmazott munkavállalók kétharmadát Indiában foglalkoztatják - tarthat tőle, hogy Kína megfosztja trónjától. (Magyarország pedig a régióban került az élre.)
Kína a külföldön foglalkoztatott munkavállalók egyre nagyobb részét adja. Ma már a pénzintézetek egyharmada működteti back-office (főleg IT) folyamatait Kínában. Jelenleg 200 millió kínai tanul angolul, és ez a hatalmas, képzett munkavállalói tábor az elkövetkező tíz évben India versenytársa lehet. Kína erősödő versenyképessége letörheti a külföldi cégek által foglalkoztatott indiai dolgozók ma még növekvő bérét.