Az egyéb cikkek, üzemanyagok drágulása 0,20%-kal, a háztartási energiáé 0,13%-kal, a ruházkodási cikkeké 0,08%-kal, a szeszes italok, dohányáruké 0,04%-kal, a szolgáltatásoké 0,03%-kal, az élelmiszereké pedig 0,02%-kal emelte a fogyasztói árak előző hónaphoz mért indexét. A tartós fogyasztási cikkek körében bekövetkezett árcsökkenés 0,02%-kal mérsékelte az előző hónaphoz viszonyított áremelkedést.
Ez év szeptemberében a központi intézkedések (meghatározóan a vezetékes gáz árnövekedésének hatására) 0,2%-kal növelték a fogyasztóiár-indexet.
1 hónap alatt, 2001. augusztushoz viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 0,1%-kal emelkedett. Csökkenés volt tapasztalható az idényáras élelmiszerek (3,4%), az étolaj és a liszt (1,2-1,2%) esetében. Kismértékű árcsökkenés történt a tea és a péksütemények esetében, a baromfihús, a tej, a kenyér és a száraztészta ára gyakorlatilag nem változott. Emelkedett viszont a sertészsiradékok (6,3%) ára.
Szeptemberben tovább mérséklődtek a tartós fogyasztási cikkek (0,3%) árai. A járművek átlagosan 0,7%-kal, a kulturális cikkek pedig 0,3%-kal kerültek kevesebbe, mint az előző hónapban. A szolgáltatások (0,1%) és a szeszes italok, dohányáruk (0,4%) körében az árak az átlagosnál kisebb mértékben emelkedtek. Ezen belül az oktatási szolgáltatásokra 5,1%-kal, a lakbérekre 3,6%-kal kellett többet fordítani, mint egy hónappal ezelőtt, míg az üdülési szolgáltatások árai átlagosan 4,1%-kal csökkentek. A dohányáruk esetében bekövetkezett áremelkedés 1,1% volt. Kéthavi csökkenés után – hasonlóan az előző évhez – szeptemberben ismét emelkedtek (1,4%-kal) a ruházkodási termékek árai. Az egyéb cikkek, üzemanyagoknál (1,2%) és a háztartási energiánál (1,6%) szintén az átlagot meghaladó áremelkedés következett be. Az egyéb cikkek főcsoporton belül jelentősen emelkedett az ára a virág, dísznövénynek (12,4%-kal), valamint a tankönyveknek (9,0%-kal). Az előző hónapokban megfigyelt árcsökkenés után a szeptemberi ármegfigyelés időszakában a járműüzemanyagok ára 1,6%-kal emelkedett. A vezetékes gáz – a júliustól érvényes áremelés hatására – átlagosan 5,6%-kal került többe. Ezzel a bejelentett 12%-os áremelés teljes hatása beépült a fogyasztóiár-indexbe.
12 hónap alatt, 2000. szeptemberhez viszonyítva, az élelmiszerek árai 10,8%-kal, az átlagot meghaladva emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a szalonna 29, a sertészsiradék 25, a szalámi, sonka 23, a párizsi, kolbász 22, a cukor 21, a sertéshús 19 és a tej 16%-kal drágult. A liszt és az idényáras élelmiszerek (2%), a margarin (3%), a rizs (4%), az étolaj (5%), az üdítőitalok és a csokoládé, kakaó (6%) árának növekedése jóval átlag alatti volt. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a tojás (6%) és a csomagolt kávé (2%) ára.
A tartós fogyasztási cikkek (0,8%), az egyéb cikkek, üzemanyagok (4,4%) és a ruházkodási cikkek (4,7%) 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak. A szolgáltatások (9,0%), a háztartási energia (9,2%) és a szeszes italok, dohányáruk (10,8%) árnövekedése viszont átlag feletti volt.
Egy évvel korábban, 2000. szeptemberben a fogyasztói árak növekedése 1,2%-ot tett ki előző hónaphoz mérve és 10,3%-ot 1999. szeptemberhez viszonyítva.
Az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, főzelék, valamint a friss hazai és déligyümölcs) nélkül számítva egy hónap alatt a fogyasztói árak 0,6%-kal emelkedtek.
2001. szeptemberben a szezonálisan kiigazított „alapdrágulás” (maginfláció) az előző hónaphoz 0,5%, 2000. szeptemberhez viszonyítva 8,7% volt, míg előző év szeptemberében ez 1,3%, illetve 8,5%-ot tett ki.
(A fogyasztói árak 2001. október havi alakulásáról KSH-gyorstájékoztató 2001. november 13-án jelenik meg.)
Módszertani magyarázat
A FOGYASZTÓIÁR-INDEX mind az árak összegyűjtésében, mind az árindex összeállításában reprezentatív módszerrel készül. A reprezentánsok kiemelt, a fogyasztásban fontos szerepet betöltő javak, amelyek lehetőség szerint hosszú időn át képviselik a fogyasztás különböző területeit. Számuk jelenleg mintegy 1100.
A rendszeres évi felülvizsgálat következtében, tavaly a mobiltelefon és a személyi számítógép, 2001-ben a biztosítás került be új reprezentánsként a fogyasztóiárindex-számításba.
A reprezentánsok árait a Központi Statisztikai Hivatal gyűjti. Havonta reprezentánsonként 30–150, összesen pedig százezernél több fogyasztói ár megfigyelésén alapul az árindexszámítás. A gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök ármegfigyelésénél a lakosság által ténylegesen kifizetett összeget, a gyógyszertári árat vesszük számba. A szerencsejátékok esetében a szolgáltatási díjon a sorsjegyekre kifizetett összegek és a felvett nyeremény összegek egyenlegét értjük. A COICOP-osztályozásnál az új részvételi díjat a nyereményalap-változás és az árváltozás arányával korrigáljuk.
A fogyasztóiár-index a reprezentánsok egyedi árindexeinek súlyozott átlaga, mégpedig bázissúlyozású, 1992-től éven belül változatlan súlyozással készülő indexszám. Súlyváltás évenként történik, az előző évet megelőző év lakossági fogyasztási szerkezete alapján, tehát 2001-ben az 1999-re vonatkozó súlyok kerülnek a számításokba.
Az ALAP- VAGY MAGINFLÁCIÓ mérésének a nemzetközi gyakorlatban különböző elnevezésekkel (nettó, core, underlying stb.) illetett árindexszámítások mindegyikének az a célja, hogy a fogyasztóiár-index különböző egyszeri hatásoktól való megtisztításával feltárja az infláció ún. kemény magjának, az alapinflációnak az alakulását. A maginfláció lefedettsége 81,4%-os, a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően az index újrasúlyozással, illetve szezonális kiigazítással készül.
Nyolc százalékos szeptemberi infláció
2001. szeptemberben az egyhavi átlagos áremelkedés 0,5%, decembertől szeptemberig a drágulás 6,4% volt, 2000. szeptemberhez viszonyítva pedig 8,0%-kal növekedtek az árak. Az év első kilenc hónapjában az árak átlagosan 9,9%-kal voltak magasabbak, mint az előző év azonos időszakában - közülte a KSH.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.