Normatíva vadászat, 2006

Regionális alapon számos feladatot tart megszervezhetőnek a debreceni polgármester, aki azonban regionális önkormányzatot nem akar összeeszkábálni.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tizennégyről 250-re bővült a normatívák száma, következésképp a vélt, remélt, elgondolt autonómia alapvetően torzultan működik - fejtette ki különös hangsúllyal kritikáját Akar László az önkormányzati reformról szóló előadásában. A GKI Gazdaságkutató ZRt. vezérigazgatója, a cége által szervezett november 14-i konferenciáján azt követően adott elő, hogy a tanácskozás közönségével egyetemben meghallgatta a kormányfő értekezését ugyancsak a reformokról. A Nemzeti érdemrend lovagi fokozata francia kitüntetést e rendezvényen Franciaország budapesti nagykövetétől, Phillippe Zellertől átvevő Akar László néhány jellegzetes számot ismertetett, így azt, hogy az önkormányzati szféra - mely 3200 területi önkormányzatot, 14 ezer intézményt jelent - 3000 milliárd forintot, a GDP 13,5 százalékát költi el egy évben. Ha tehát az ország reformokat akar, akkor azt csak azon keresztül tudja megvalósítani, hogy az oktatásban, az egészségügyben, a közigazgatásban - azaz lényegében az önkormányzati szférában - valósít meg a reformokat.

A 3200 egyenjogú önkormányzatra alapozott szabályozás működik az országban, a közép szintű önkormányzati szintek viszonylag gyönge szerepkört töltenek be, s a központi kormányzat magára "húzza" szinte minden közszolgáltatásért, ezért is duzzadt fel roppant módon a normatívák száma - érvelt a vezérigazgató.  Az a gondolat, hogy autonómiát kapva maga döntsön az önkormányzat finanszírozásokról, egyelőre nem képzelhető el, helyette úgynevezett normatíva vadászat folyik. A konvergencia programban szereplő kiigazítás erőteljesen érinti az önkormányzati szférát - citált elő egy további szempontot Akar László, hogy kifejthesse: a központi költségvetésben 2007-ben nominálisan szinte annyi önkormányzati pénz van, mint amennyi 2005-ben. Vagyis igencsak szigorú pénzügyi feltételekkel kell számolni. Amúgy pedig a kétharmados törvények hiányában alapvető reformok nemigen képzelhetők el, legfeljebb bizonyos pénzügyi ösztönzőkkel működtetett racionalizálásra kerülhet csak sor. Komoly racionalizálási kényszer egyébiránt a városoknál és a megyéknél lesz inkább.

A GKI Gazdaságkutató gondoskodott arról is, hogy kellően ellenpontozott legyen az önkormányzatok reformjáról kirajzolódott kép a konferencia résztvevői számára. Kósa Lajos Debrecen polgármestere ugyanis azt igyekezett - nem is eredménytelenül - bizonygatni, hogy a régiókra nincs társadalmi igény. Brüsszelt már sikerült kielégíteni, hiszen a tervezési statisztikai régiók jó ideje léteznek. Némi éllel jegyezte meg a fideszes polgármester, hogy a nemzeti fejlesztési terv forrásmegosztásában 18 százaléknyi pénz szánatik a regionális operatív programokra, 82 százalék pedig a központi ágazatiakra, azaz 18 százalékra régiókat szervezni nincs túl sok értelme.

Azt ajánlotta tehát Kósa Lajos, hogy egy merőben más nézőpontból elemezzék a régiók létjogosultságát. Mostanában ugyanis azzal foglalatoskodnak sokfelé, hogy kitalálják a régiós önkormányzati testületeket. Ám ennek az intézménynek a hatáskörét, államigazgatási szerepét még nem lehet tudni, látni, pláne, mert még a kormánynak is többféle elképzése van forgalomban. Lehetne régiót szervezni - indítványozta az előadó - választott regionális politikusokkal, hogy nekik legyen szerepük a fejlesztési programokban. De nem erre tart a mostani regionális szerveződés. A nem szervezeti oldalról való megközelített regionalizmusnak ugyancsak lenne értelme - érvelt Kósa Lajos, hozzátéve, hogy megelőzőleg megvizsgálandó, vannak-e olyan feladatok, amilyenek regionális szinten ellátva ugyanabból a pénzből jobban teljesíthetők, vagy ugyanazt a szolgáltatást alacsonyabb pénzből ki lehet hozni. A hajdúsági megyeszékhely számos olyan feladattípust ismertetett, amilyeneket valóban regionális alapon lehet a legracionálisabban megszervezni. A vízmű-társulatokat, a szociális és hajléktalan-ellátást, a tömegközlekedést, városüzemeltetést ilyennek gondolja Kósa Lajos, de azt a megállapítást mellérendelve, hogy ehhez azonban nem kellene regionális önkormányzatokat "összeeszkábálni". Az urbanizációs folyamatokat azonban nagyon szerencsésen tudná támogatni az ilyen léptékű "feladatellátás". Magyarországon ugyanis nem jó a mai urbanizációs szerkezet, hogy az igen nagy méretű főváros után nem találni közép méretű - 300-400 ezres - településeket. Tehát még Debrecen sem számít európai értelemben ilyen méretű település. Magyarországnak is nagy szüksége van versenyképességet, megfelelő tudásközpontot, érdemi gazdaság-fejlesztést képviselő centrumokra.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo