"Nem kell nekik magas fizetést adni"

A Deloitte Termelési iparágért felelős csoportjának új tanulmánya szerint a feltörekvő piacok mérete és jelentős bővülése ellenére számos gyártó sikertelennek érzi magát üzleti céljainak elérésében. A megkérdezett vállalatoknak csak kevesebb, mint fele nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten, vagy nagyon sikeres a feltörekvő piacokon elért árbevétele és működési eredménye tekintetében.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tanulmány olyan gyártók működéssel kapcsolatos kérdéseire koncentrál, amelyek öt különböző feltörekvő piacon kezdték meg, vagy bővítették ki tevékenységüket: Kínában, Indiában, Dél-Kelet Ázsiában, Latin Amerikában, és Kelet-Európában. A megkérdezett vállalatok 59%-a van jelen Kínában; több mint egyharmaduk folytat tevékenységet Kelet-Európában, Dél-Kelet Ázsiában, vagy Latin Amerikában; és mintegy egynegyedüknek van indiai tevékenysége.

A feltörekvő piacokon sikeres vállalatok egyre inkább úgy ítélik meg, hogy stratégiáikat a helyi ismereteket kihasználva, a piac különleges igényeinek megfelelve kell kialakítaniuk. Üzleti céljaik megvalósítása érdekében a legsikeresebb vállalatok a tanulmány szerint:

  •  az adott piacnak megfelelő szakértői képességeket fejlesztenek, és szervezeti struktúrákat építenek ki
  • támogatják a helyi autonómia növekedését, miközben kihasználják a cégközpontok erősségeit
  • olcsóbb termékeket fejlesztenek ki, hogy megfeleljenek a feltörekvő piacok alacsonyabb GDP-vel jellemezhető fogyasztói igényeinek.

Saját modelljeik nem működnek

"A vállalatok nem várhatják el, hogy észak-amerikai, német, vagy japán üzleti modelljeik alkalmazásával sikeresek legyenek Oroszországban, Indiában, vagy Kínában" - vélekedett Gary Coleman, a Deloitte Consulting LLP vezető partnere, és a termelési iparágért felelős ügyvezető igazgatója. "Nem elegendő lemásolni azt, ami működik egy fejlett piacon; olyan rendszert kell felépíteni, ami az adott feltörekvő piacon is működőképes. A vállalatok hosszú távú növekedése és sikere szempontjából kiemelkedő fontosságú annak a helyi kultúrának és gazdasági közegnek a megértése, ahol a cégek jelentős üzleti tevékenységet folytatnak."

Eddig a feltörekvő piacokon történő termelési befektetések leginkább arról szóltak, hogy hogyan lehet az olcsóbb munkaerő- és anyagköltségek segítségével a kiadásokat csökkenteni. A Deloitte tanulmánya azonban most arra a következtetésre jutott, hogy a vállalatok a termékek, a szolgáltatások, és az innováció szempontjából is stratégiai növekedést biztosító piacoknak tekintik ezeket a régiókat. A tanulmány szerint a feltörekvő piacokon történő befektetések legfontosabb oka a bevételek és a piaci részvétel növelése: ezt ugyanis a vezetők 84%-a találta "kiemelkedően" vagy "nagyon" fontosnak. A költségcsökkentés második szempontként szerepelt (77%); ezt követte a piacra jutási idő lerövidítése, a bevételi források változatossá tétele, és a tehetségek kihasználása - ezek alkották az első öt üzleti tényezőt. #page#

Képzett munkaerő hiányzik

A megközelítés megváltozásának eredményeként a vállalatok egyre kifinomultabb tevékenységeket helyeznek a feltörekvő piacokra, például komplex termelési, kutatási-fejlesztési, értékesítési és marketing tevékenységeket. Ezekhez magasabban képzett munkaerőre van szükség, amelyben azonban - a fejlett piacokhoz hasonlóan - a feltörekvő piacokon is hiány mutatkozik.  A vállalatok versengenek a tehetséges munkaerő elcsábításában és megtartásában, illetve a forgalom növelése és a bérköltségek kezelése terén.

A gyártóknak a helyi realitásokhoz kell igazítaniuk humánpolitikai eljárásaikat, ami nem mindig azt jelenti, hogy egyszerűen csak a legmagasabb fizetést kell ajánlani - jegyzi meg a Deloitte. "A vezetők 63%-a szerint a képzés a legfontosabb munkaerő-felvételi és megtartási stratégia; ugyancsak 63% említette a díjazást; 59% a karrier lehetőségeket; és 53% az elismerést."

Integrált kockázatfelmérés

A szakképzett munkaerőért vívott harc mellett a feltörekvő piacokon a gyártók egyéb, számukra ismeretlen kihívással is szembe találják magukat. Ilyen például a szellemi tulajdon védelme, jogi és szabályozási kérdések, illetve geopolitikai problémák. Ezért a Deloitte szerint a feltörekvő piacokon befektető cégeknek kockázattudatos vállalatokká kell válniuk. Ez annyit jelent, hogy minden kockázatot fel kell mérniük, és a kockázatfelmérés eredményeit egy integrált, átfogó rendszerben kell kezelniük. Ebbe a folyamatba a munkaerőt is be kell vonni, ezáltal kialakítva a kockázatkezelési kultúrát. Emellett a gyártóknak nem csak a piacra lépésről szóló döntés meghozatalakor, hanem a működés teljes időtartama alatt is rendszeresen kockázatfelmérést kell végezniük.

A Deloitte-tanulmány szerint azonban a kockázatkezelés megvalósítása nagyon eltérő. "A vezetőknek csak 56%-a nyilatkozott úgy, hogy részletes kockázatfelmérést folytattak a piacra lépés előtt, és csak 45% mondta azt, hogy a működés alatt is rendszeresen végeznek kockázatfelmérést."

"A legfontosabb az, hogy a vállalatok soha ne tévesszék szem elől, melyek a legfontosabb (core) kompetenciáik, és folyamatosan ezekhez igazítsák a stratégiáikat a siker érdekében." - vélekedett Coleman. "A tanulmány szerint a vállalatoknak sok nehézséget jelent az, hogy a megszokott eljárásaikat adaptálják az új környezetre, hasonlóan a feltörekvő piacokhoz igazított működési módszerek kialakításához. Mivel a termelési tevékenység globális szinten egyre összetettebb, a gyártók azzal az ijesztő feladattal néznek szembe, hogy tevékenységük minden területét integrálják és egyszerre kezeljék. Azok lesznek a nyertesek, akik sikeresen igazítják a tevékenységeiket az adott terület egyedi követelményeihez."

A tanulmény letölthető erről a linkről...

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo