Nehéz időszakban értek el növekedést a régió mamutvállalatai

A tavalyi kedvezőtlen gazdasági klíma nyomot hagyott a régió ötszáz legnagyobb vállalatának teljesítményén is, az érintett mamutcégek összforgalma ugyan 2,5 százalékkal 1100 milliárd euróra emelkedett, azonban csak a cégek fele tudott árbevétel-növekedést elérni – derül ki a Coface hitelbiztosító minden évben megjelentő CEE Top 500 című elemzéséből.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közép- és kelet-európai térség összesített GDP-je mindössze 0,7 százalékkal nőtt éves szinten, ami a jelenlegi évszázad leggyengébb adata. A régiós cégek összesített nyeresége 17,4 százalékkal 44,91 milliárd euróra mérséklődött. Az alkalmazotti létszám mindössze 1 százalékkal 2,4 millió főre emelkedett.

A vállalati rangsort a lengyel olajcég, a PKN Orlen vezeti, amely 34 százalékkal 85,9 milliárd euróra növelte a forgalmát a múlt év során. Második helyen zárt a Skoda: a cseh autógyártó árbevétele 31 százalékkal 23,45 milliárd euróra gyarapodott. A harmadik legnagyobb régiós vállalat a Mol lett, amely az egy évvel korábbinál 5 százalékkal alacsonyabb, 23,3 milliárd eurós összeggel szerepel a Coface-listán.

Harmadik helyen végzett a Mol
Harmadik helyen végzett a Mol
Fotó: Depositphotos

Az első tízbe a magyar vállalatok közül az MVM került be, 13,3 milliárd euróval a hatodik helyen végzett. A magyar vállalatok közül az Audi Hungaria a tizenegyedik helyet szerezte meg 9,1 milliárd eurót maghaladó forgalmával, amely 8 százalékos emelkedés éves szinten.

Az elemzés szerint a korábbi évektől eltérően, nem minden ágazatban volt forgalomnövekedés 2023-ban. A nehézségekkel küzdő ágazatok közé tartoztak az energiaigényes iparágak, mint a fém-, a papír- és a faipar, valamint a közművek és közszolgáltatások.

Három év után az autóipar és szállítási szektor visszaszerezte a vezető helyet, 16,8 százalékos forgalomnövekedéssel és 40,8 százalékos nettó nyereségnövekedéssel, amit az ágazat az emelkedő autóeladásoknak köszönhet. A 2023-as év kihívást jelentett a háztartások és a vállalkozások számára is, és ennek következtében visszafogták a tartós fogyasztási cikkekre, de nem a járművekre fordított kiadásaikat.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo