Nehéz időszakban értek el növekedést a régió mamutvállalatai

A tavalyi kedvezőtlen gazdasági klíma nyomot hagyott a régió ötszáz legnagyobb vállalatának teljesítményén is, az érintett mamutcégek összforgalma ugyan 2,5 százalékkal 1100 milliárd euróra emelkedett, azonban csak a cégek fele tudott árbevétel-növekedést elérni – derül ki a Coface hitelbiztosító minden évben megjelentő CEE Top 500 című elemzéséből.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közép- és kelet-európai térség összesített GDP-je mindössze 0,7 százalékkal nőtt éves szinten, ami a jelenlegi évszázad leggyengébb adata. A régiós cégek összesített nyeresége 17,4 százalékkal 44,91 milliárd euróra mérséklődött. Az alkalmazotti létszám mindössze 1 százalékkal 2,4 millió főre emelkedett.

A vállalati rangsort a lengyel olajcég, a PKN Orlen vezeti, amely 34 százalékkal 85,9 milliárd euróra növelte a forgalmát a múlt év során. Második helyen zárt a Skoda: a cseh autógyártó árbevétele 31 százalékkal 23,45 milliárd euróra gyarapodott. A harmadik legnagyobb régiós vállalat a Mol lett, amely az egy évvel korábbinál 5 százalékkal alacsonyabb, 23,3 milliárd eurós összeggel szerepel a Coface-listán.

Harmadik helyen végzett a Mol
Harmadik helyen végzett a Mol
Fotó: Depositphotos

Az első tízbe a magyar vállalatok közül az MVM került be, 13,3 milliárd euróval a hatodik helyen végzett. A magyar vállalatok közül az Audi Hungaria a tizenegyedik helyet szerezte meg 9,1 milliárd eurót maghaladó forgalmával, amely 8 százalékos emelkedés éves szinten.

Az elemzés szerint a korábbi évektől eltérően, nem minden ágazatban volt forgalomnövekedés 2023-ban. A nehézségekkel küzdő ágazatok közé tartoztak az energiaigényes iparágak, mint a fém-, a papír- és a faipar, valamint a közművek és közszolgáltatások.

Három év után az autóipar és szállítási szektor visszaszerezte a vezető helyet, 16,8 százalékos forgalomnövekedéssel és 40,8 százalékos nettó nyereségnövekedéssel, amit az ágazat az emelkedő autóeladásoknak köszönhet. A 2023-as év kihívást jelentett a háztartások és a vállalkozások számára is, és ennek következtében visszafogták a tartós fogyasztási cikkekre, de nem a járművekre fordított kiadásaikat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo