Érdemes Brüsszelt meggyőzni, a csatlakozás extra kiadásokkal jár, ezt mondjuk már vagy egy éve a kormányzatnak – emlékeztetett Parragh László. A Piac & Profit kérdésére válaszolva azt is kijelentette a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, hogy Fekete János ex jegybankelnök-helyettesnek és Suchman Tamás szocialista párti országgyűlési képviselőnek tehát helyénvaló a minapi közös indítványa, éljen a kormányzat azzal a lehetőséggel, hogy külső, nemzetközi pénzügyi szervezetektől származó forrást vonjon be a magyar gazdaság fejlesztése, felzárkózása elősegítése érdekében. (E megnyilatkozásokkal gyakorlatilag azonos időben került napvilágra a hír, az Államadósság Kezelő Központ Rt. mandátumot adott a Morgan Stanley és a UBS Investment Bank pénzintézeteknek egy 7 éves futamidejű, 1 milliárd euró összegű, fix kamatozású kötvénykibocsátás megszervezésére a Magyar Köztársaság részére. A kötvény kibocsátása és árazása szeptember második felében várható. Az Államadósság Kezelő Központ Rt. a befolyó összeget a 2003-ban és 2004 elején lejáró adósság finanszírozására használja fel. – a szerk.)
A kamara egyébiránt azzal a kezdeményezéssel állt elő – tájékoztatta a sajtót a köztestület elnöke –, hogy az MNB és a kormányzat összehangolt módon csökkentse a jegybanki alapkamatot. A jelenlegi 9,5 százalék már nem szolgálja az eredeti célt, azt, hogy a kamatfelárral a forint körüli bizonytalanságot megfékezze. Az infláció alakulása sem indokolja a mértéket, s tudvalevően igen magas az államadósság kamatszintje. (A költségvetés kamatkiadásai, 2001-es adat szerint, a GDP 4,9 százalékát tették ki. Ugyanebben az évben a térség országaiban Bulgária a második helyezett, itt a GDP 3,4 százaléka, Szlovákia és Románia esetében pedig 3,1-3,1 százaléka volt a kamatkiadás.) A 6,5 százalékról 9,5 százalékra emelt jegybanki alapkamat évi 40 milliárd forintot von ki a termelőszférából, azaz a vállalkozásoknak drága a működésük finanszírozása, romlik eredményességük. Az pedig természetes reakciójuk, hogy nagyobb aktivitással finanszíroztatják tevékenységüket devizahitelekkel. Parragh László szerint a kamattámogatás dacára sem vonzó már a Széchenyi kártya, illetve nem fogják igénybe venni a kis cégek a hamarosan piacra kerülő és nekik szánt MIDI hitelt. A középosztály terheit növeli meg alaposan a lakossági piacon a drága hitel, ugyanis az előre hozott fogyasztás – a lakás- és a gépkocsi vásárlás – lett drágább sokak számára. Az pedig nem érhető tetten, hogy nőne a megtakarítási kedv a nagyobb kamat hatására. Jó oka van tehát a gazdasági köztestületnek a kamatcsökkentés indítványozására, Parragh szerint ugyanis ekkor megnőne a hitelfelvétel mértéke, felfűtődne a gazdaság. A kamara számításai szerint egy százalék kamatcsökkentés a költségvetési kiadásokat 70 milliárd forinttal mérsékelheti.
Ahhoz nem fér kétség, hogy egy ilyen lépést sem szabad kapkodva végrehajtani. Az ugyanis nem mindegy, hogyan kezeli a „felszabaduló” forrást a büdzsé, Parragh László szerint vétek lenne, ha bérként folyna ki a költségvetésből a pénz, de hasznos lenne, ha az infrastruktúra fejlesztését segítenék elő például. Kérdésünkre válaszolva a kamaraelnök kijelentette, szerinte sem lehetetlen, hogy a kormányzat a kamatcsökkentést tekinti annak a költségvetési kiadáscsökkentési „tartaléknak”, amit mostanában keres igen nagy intenzitással egyebek között az adócsökkentési elképzelések valóra válthatósága miatt. A kamara megfontolásra ajánlja azt is, hogy az államadósságot a forintfinanszírozás helyett devizafinanszírozással oldja meg a kormányzat.
MKIK: bénítja a gazdaságot a 9,5 százalékos irányadó jegybanki kamat
Kamatcsökkentést szorgalmaz a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara azért, hogy élénkíteni lehessen a gazdaságot, s az üzleti szféra ne lehetetlenüljön el. Parragh László elnök sem tartja lehetetlennek, hogy a kormányzat egyfajta tartaléknak tekinti a kínálkozó lehetőséget, hiszen a költségvetés kiadási oldalán mindenképpen találnia kell olyan csökkentési tételeket, amilyenekkel „ellentételezhetők” az eredeti adómérséklési programok. Az irányadó kamat csökkentését azonban helytelen lenne kapkodva meglépni. A gazdasági köztestület szerint jól járna a büdzsé, ha az államadósságot a forintfinanszírozás helyett devizafinanszírozással oldaná meg a kabinet.
Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?
Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!
2025. június 11. 15:30
Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje
Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is
Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.