Mit gondolnak rólunk a németek?

Az idén már ötödik alkalommal végeztek közös befektetői felmérést 15 közép- és keleteurópai (KKE) ország német külkereskedelemi kamarái. A vonzó befektetési célpontok rangsorában Magyarország az idén javítani tudott helyezésén. A mintegy 1000 megkérdezett vállalatvezető véleménye már csak azért is fontos, mert német vállalatok 2008 végéig már több mint 80 milliárd eurót fektetettek be a régióban, ez a teljes német tőkeexport mintegy 9 százalékának felel meg. A német kivitelből pedig 12 százalékkal részesedik a régió.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A felmérés azt bizonyította, hogy a KKE régió még nem jutott túl teljesen a gazdasági válságon. A saját ország gazdasági helyzete a legtöbb országban alig kapott jobb értékelést, mint a tavalyi, a menedzserek több mint a fele rossznak minősítette azt, s mindössze 5 százalékuk jónak. Az idei kilátásokat illetően azonban jelentősen javult a kép: a megkérdezettek 70 százaléka fellendülésre vagy legalábbis stabilizálódásra számít. A saját vállalatra vonatkozó várakozások esetén pedig 85 százalékos ez az arány, a pozitív és negatív válaszok aránya tavalyhoz képest gyakorlatilag megfordult, a tavalyi 17:45-ről 40:15-re.


Nem kevés: német cégek befektetés-állománya 2008 végén - forrás: Bundesbank

A befektetői környezetet meghatározó tényezők megítélésében az első, 2006. évi felmérés óta kiemelt fontosságot tulajdonítanak a jogbiztonságnak, a munkatermelékenységnek, a dolgozók motiváltságának és képzettségének valamint a fizetési fegyelemnek. Ezt az idei válaszok is igazolták. A valódi helyzettel való elégedettség is viszonylag stabil rangsort mutat fel. Örvendetes, hogy évek óta éppen a dolgozók képzettsége, motiváltsága és a termelékenysége kapják a legjobb minősítést, tehát pont a különösen fontosnak ítélt területek. Sajnos az elégedettségi rangsor alsó része is nagy folytonosságot mutat. A közigazgatás, a korrupció vagy a közbeszerzések hiányzó átláthatósága évek óta képezi kritika tárgyát, az idén sem tapasztaltak javulást a régió német cégei. Aggasztó, hogy a különösen fontosnak tartott jogbiztonság is nagy elégedetlenséget vált ki.

Összességében azonban a befektetői környezetet befolyásoló keretfeltételek a felmérések szerint megfelelőek. A 15 ország átlagában a megkérdezett vállalatvezetők 84 százaléka mondta azt, hogy ma is ugyanazt az országot választaná befektetési célpontként. Ez az eddigi öt felmérés legmagasabb értéke.

Az egyes ország befektetői vonzerejéről készült rangsor az évek során meglepően stabil képet mutat. Az első helyen az öt éve veretlen Csehország áll. Lengyelország megítélése az idei felmérésben látványosan javult, a tavalyi 4. helyről az idén már a másodikra lépett előre.  Magyarország a tavalyi rossz szereplés után idén ismét tudott javítani a pozícióján, és a 19 országból álló listán a hetedik helyen végzett.

A teljes tanulmány letölthető a DUIHK honlapjáról.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo