Mit gondolnak rólunk a németek?

Az idén már ötödik alkalommal végeztek közös befektetői felmérést 15 közép- és keleteurópai (KKE) ország német külkereskedelemi kamarái. A vonzó befektetési célpontok rangsorában Magyarország az idén javítani tudott helyezésén. A mintegy 1000 megkérdezett vállalatvezető véleménye már csak azért is fontos, mert német vállalatok 2008 végéig már több mint 80 milliárd eurót fektetettek be a régióban, ez a teljes német tőkeexport mintegy 9 százalékának felel meg. A német kivitelből pedig 12 százalékkal részesedik a régió.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A felmérés azt bizonyította, hogy a KKE régió még nem jutott túl teljesen a gazdasági válságon. A saját ország gazdasági helyzete a legtöbb országban alig kapott jobb értékelést, mint a tavalyi, a menedzserek több mint a fele rossznak minősítette azt, s mindössze 5 százalékuk jónak. Az idei kilátásokat illetően azonban jelentősen javult a kép: a megkérdezettek 70 százaléka fellendülésre vagy legalábbis stabilizálódásra számít. A saját vállalatra vonatkozó várakozások esetén pedig 85 százalékos ez az arány, a pozitív és negatív válaszok aránya tavalyhoz képest gyakorlatilag megfordult, a tavalyi 17:45-ről 40:15-re.


Nem kevés: német cégek befektetés-állománya 2008 végén - forrás: Bundesbank

A befektetői környezetet meghatározó tényezők megítélésében az első, 2006. évi felmérés óta kiemelt fontosságot tulajdonítanak a jogbiztonságnak, a munkatermelékenységnek, a dolgozók motiváltságának és képzettségének valamint a fizetési fegyelemnek. Ezt az idei válaszok is igazolták. A valódi helyzettel való elégedettség is viszonylag stabil rangsort mutat fel. Örvendetes, hogy évek óta éppen a dolgozók képzettsége, motiváltsága és a termelékenysége kapják a legjobb minősítést, tehát pont a különösen fontosnak ítélt területek. Sajnos az elégedettségi rangsor alsó része is nagy folytonosságot mutat. A közigazgatás, a korrupció vagy a közbeszerzések hiányzó átláthatósága évek óta képezi kritika tárgyát, az idén sem tapasztaltak javulást a régió német cégei. Aggasztó, hogy a különösen fontosnak tartott jogbiztonság is nagy elégedetlenséget vált ki.

Összességében azonban a befektetői környezetet befolyásoló keretfeltételek a felmérések szerint megfelelőek. A 15 ország átlagában a megkérdezett vállalatvezetők 84 százaléka mondta azt, hogy ma is ugyanazt az országot választaná befektetési célpontként. Ez az eddigi öt felmérés legmagasabb értéke.

Az egyes ország befektetői vonzerejéről készült rangsor az évek során meglepően stabil képet mutat. Az első helyen az öt éve veretlen Csehország áll. Lengyelország megítélése az idei felmérésben látványosan javult, a tavalyi 4. helyről az idén már a másodikra lépett előre.  Magyarország a tavalyi rossz szereplés után idén ismét tudott javítani a pozícióján, és a 19 országból álló listán a hetedik helyen végzett.

A teljes tanulmány letölthető a DUIHK honlapjáról.

 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo