Talán a legfontosabb, mielőtt bármit cselekszünk, hogy meggyőződjünk arról, hogy valóban elveszítettük-e a pénztárcánkat. Főleg otthon fordulhat elő, hogy máshová tettük, esetleg a másik kabátunk zsebében vagy egy másik táskában felejtettük.
Ha kiderült, hogy tényleg szükség van biztonsági intézkedésekre, akkor az első dolgunk legyen, hogy ahhoz forduljunk, ami a leggyorsabban a kezünk ügyébe esik, ez pedig a telefonunk. Ne telefonáljunk, helyette gyorsan nyissuk meg a bankunk mobilapplikációját és keressük meg azt a funkciót, ha van ilyen a mobilalkalmazásban, hogy bankkártya blokkolása, lockolása, lezárása.
Ez a leggyorsabb lehetőség arra, hogy a bankunkkal tudassuk: mostantól semmilyen tranzakciót ne teljesítsen ami a kártyánkra irányul, se az internet felől, se a POS terminálok felől, sem chipes, sem mágnescsíkos, sem érintéses tranzakciókat. Ezt a funkciót az MKB mindkét mobilapplikációja, a Gránit Bank és a K&H Bank mobilalkalmazása támogatja. A funkció ingyen vehető igénybe.
Ha nem találunk ilyen funkciót, akkor keressük meg a bankkártyával kapcsolatos műveleteket és azon belül a limitbeállítást. Erre kivétel nélkül minden banki applikáció alkalmas a hazai nagybankok közül. Itt állítsuk nullára a vásárlási és készpénzfelvételi limiteket. Ezzel hasonló hatást érünk el, mint a bankkártya lockolásával.
Ezt követően a pénzünk már biztonságban van, ráérünk nyugodtabban keresni a pénztárcánkat vagy átgondolni a következő lépéseket. Ha úgy döntünk, hogy letiltjuk a kártyát – ez szükséges ahhoz, hogy kártyapótlást kérjünk –, akkor az új kártya megérkezéséig, vagyis legalább egy hétig nem fogunk tudni fizetni és készpénzt felvenni bankkártyával.
"Rendelkezésre áll ilyenkor is a bankpénztári készpénzfelvétel a saját bankunk hálózatában, de ott az ingyenes készpénzfelvétel – sem a törvényi, sem a banki – biztosan nem érvényes, azonkívül jóval drágább, mintha kiszolgálnánk magunkat az ATM-nél. Igazodnunk kell továbbá a bankpénztári nyitvatartási időhöz, ami szűkebb lehet még a fiók nyitva tartásánál is" – mondja Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.Átmeneti megoldás lehet a letiltás alatti számlaegyenleg átutalása egy másik bankszámlára, amihez bankkártyával is hozzáférünk. Ilyen lehet például a Revolut. A bankkártyás feltöltést is választhatjuk a Revoluton a lassabb IBAN átutalás helyett, de ha erre az elveszett bankkártyánk van beállítva, akkor a tranzakció idejére újra engedélyezni kell a kártya használatát. Ha a Revolutnál külföldi IBAN számlaszámra utalunk, akkor azt euróban küldjük el (akár forintszámláról is el lehet küldeni, a bank magától átkonvertálja a szükséges összeget), mert ez a belföldi forintátutalás díjával megy el, nem pedig a drága nemzetközi forint- vagy deviza átutalás díjával.
Olyan helyre érdemes elutalni a pénzt, ahonnan a felesleg visszautalása nem fog egy vagyonba kerülni.
Ha a fentiek alapján gondoskodtunk a pénzünk biztonságáról, csak akkor érdemes felhívni a bankot és letiltatni a kártyát. Bár a letiltás minden banknál ingyenes, ennek a műveletnek mégis lesz költsége a kártyapótlás miatt.
A fentieket jóval gyorsabban kell cselekedni, ha ugyan nem vesztettük el a bankkártyánkat – vagy legalábbis nem tudunk róla –, de idegen tranzakciókról kapunk SMS vagy push értesítést a bankunktól. Ha ez internetes vagy külföldi tranzakció, az még inkább gyanúra okot adó körülmény. Ilyenkor a bankunk meg fogja kérdezni, hogy találtunk-e gyanús jeleket, esetleges manipulációt valamely utóbbi kártyahasználatkor, ezért igyekezzünk visszagondolni erre.
A letiltás utáni károkat mindig a bank viseli – kivéve a kártyabirtokos általi saját csalás esetét, amennyiben az kiderül –, a letiltás előtti károkra pedig önrész van érvényben, legfeljebb 15 ezer forint értékéig.
Külföldön történt elvesztés esetén egyes dombornyomású (Mastercard vagy Visa) kártyákhoz sürgősségi kártyapótlás is kérhető, ekkor egy közeli külföldi bankfiókban lehet átvenni az ideiglenes kártyát néhány nap múlva. Ugyancsak közeli bankfiókban van mód egyszeri sürgősségi készpénzfelvételre is. Ezek a műveletek azonban nem kapcsolódnak minden kártyához és csak nagyon drága banki költség megfizetésével érhetők el, szóval ha lehet, érdemes elkerülni ezeket.
Ha a mobiltelefonunkba regisztráltuk a fizikai (plasztik) bankkártyánkat, azzal egy önálló másodpéldány jött létre, mely esetleg nem lesz letiltva a plasztik letiltásával. Ebben az esetben a mobilban lévő kártya továbbra is használható marad az új kártya megérkezéséig, így fogunk tudni mobiltelefonnal fizetni addig is. Erről a lehetőségről mindenképpen érdemes a bankunkkal konzultálni.
A bankkártya letiltása egy vezetékes vagy mobilszám hívásával lehetséges. Ha a bank nem is tart fenn 24 órás ügyfélszolgálatot, a bankkártya letiltása 24 órában elvégezhető, ezt a menüpontot ráadásul a telefonos automata bejelentkezésének legelején kell felajánlania a banknak, így rögtön az elején érdemes figyelni.
A letiltással kapcsolatban annyit érdemes még tudni, hogy vannak bankok, amelyek már előre jóváírják az ügyfél által panaszolt kár összegét, de a kivizsgálás csak utána történik. Ha a vizsgálat során a bank úgy dönt, hogy az ügyfél vétkes a kár keletkezésében, például mert gondatlanságot követett el, akkor utólag mégis beterhelik a kár összegét, vagyis a jóváírás nem jelenti még az eljárás végét.
A bankok üzletszabályzataikban le van írva, hogy a PIN-kóddal végzett műveleteket a bank a kártyabirtokostól származónak ismeri el, mivel idegenek a PIN-kódot nem találhatják ki (3 próbálkozást enged a rendszer). Ha ilyen szituáció alakul ki, akkor fontos ahhoz ragaszkodnunk, hogy a PIN-kód olyan módszerekkel is megismerhető, melyeket az átlagos kártyabirtokosnak nem kell észrevennie, ilyen pl. a hőkamerás billentyűleolvasás ATM-nél. A neten sok ilyen történet kering.
Végül még egy dologra érdemes gondolni, ez pedig a rendőrségi feljelentés. A bankkártya visszaéléssel kapcsolatos károk észlelése esetén ugyan a legelső teendőnk a bankkártya letiltása legyen, azonban a második rögtön a rendőrségi feljelentés. Ezzel bebiztosítjuk magunkat arra az esetre, ha a bank nem a várt vizsgálati eredményre jutna. A rendőrségi feljelentést akkor is tegyük meg, ha a bank maga is megígéri a feljelentést a rendőrségen.