Augusztus 8-án dönt a kormány az együttesen ezer milliárd forint értékű út- és közlekedésfejlesztésekről, amelyek során a következő két évben 600 milliárd forint európai uniós támogatás használható fel - ismertette Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az épülő M0, M5-ös szakaszánál tartott szerdai kormányszóvivői tájékoztatón.
Sztrádák előnyben
A miniszter a fontosabb programok között említette, hogy körülbelül 2010-ig hozzávetőlegesen 70 milliárd forint felhasználásával autópályává kívánják fejleszteni a jelenlegi M1-es autópálya és az 51-es út közötti szakaszát, illetve elkészül az 50-es főút, valamint az M5-ös autópálya közötti új M0-ás szakasz is, szintén autópályává bővíthető formában. A program hídépítéseket is tartalmaz.
A következő hét évben 2-szer 2 sávosra bővítik és megerősítik a 4-es főutat Budapesttől a román határig. Ennek első szakasza a Szolnokot északról elkerülő út megépítése, valamint a tiszapüspöki híd tervezése.
A program foglalkozik vasút modernizálásával is. A tervek szerint korszerűsödik a Szolnok-debreceni vasútvonal, valamint a Budapest-Lőkösháza közötti vasúti összeköttetés. A továbbfejlesztésre javasolt programok között szerepel Záhony és térsége közúti infrastruktúrájának, ipari és logisztikai befektetésekkel összehangolt fejlesztésének előkészítése. Ugyancsak Záhony térségének programja a vasúti infrastruktúra fejlesztése.
Villamosmodernizáció - nemcsak Pesten
A 4-es metró brüsszeli támogatása azon múlik majd, hogy milyen végleges programot sikerül kidolgoznia és benyújtania a fővárosnak. Brüsszel elvileg elfogadott erre a célra 250-260 milliárd forintot, ez a keret 60 százaléka, a további 40 százalék három vidéki város, így Miskolc, Debrecen és Szeged villamos közlekedésének fejlesztésére, illetve további programokra fordítható.
Míg Bajnai Gordon egy országúton foglalkozott közlekedésfejlesztési kérdések ismertetésével, addig a gazdasági minisztérium szakállamtitkára egy konferencián adott elő a tárca készülő közlekedéspolitikai koncepciójáról. Felsmann Balázs arról is nyilatkozott a hírügynökségnek, hogy a parlament 2004-ben már hozott határozatot a közlekedési infrastruktúráról, elsősorban az autópályák és utak építésének programjáról.
Levezetve a személy- és áruszállításból...
Most a tárca egy olyan koncepció tervezetét viszi a nyilvánosság elé, amely a személy- és áruszállítás fejlesztéséből vezeti le az infrastruktúra fejlesztésének szükségességét. A közlekedéspolitikai koncepció tervezetet teljes mértékben összehangolják a már társadalmi vitán lévő Magyarország energiapolitikája 2007-2020 című dokumentummal.