Nem új keletű megállapítás, hogy a nagy közlekedési fejlesztések egy idő után a szolgáltatások minőségének és mennyiségének javulását eredményezik az érintett környéken, így az ingatlanfejlesztők is hamar felfedezik maguknak ezeket a területeket. Ugyanez fordítva is igaz: az újonnan beépülő városrészek és a növekvő lakosságszám elkerülhetetlenné teszi a közúti- és tömegközlekedési fejlesztések megvalósítását. Az utóbbi évek egyik leglátványosabb ingatlanpiaci fellendülése is nagyrészt egy adott tömegközlekedési fejlesztésének köszönhető.
A XI. kerület az egyik legnagyobb nyertese a 4-es metró befejezésének, szinte minden részén érezhetőek hatásai: óriási ingatlanfejlesztések, a közterületek megújulása, a szolgáltatások minőségének javulása mutatja a földalatti vasút nyomvonalát a felszínen. „A Bikás Parknál például, a metró 2014-es átadása óta mintegy 127 százalékkal növekedtek (azaz bőven megkétszereződtek) az ingatlanárak, és 22 kisebb-nagyobb projekt keretében 500 új lakás épült meg, vagy épül jelenleg a szűkebb környéken. Noha a metró átadása egybeesett a lakáspiaci fellendülés kezdetével, ezek az eredmények részben biztosan a javuló tömegközlekedési helyzet áldásos következményei” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.
A már meglévő, de bizonyos szempontból kiaknázatlan tömegközlekedési lehetőségeket is kihasználják a beruházók, amire jó példa a XIII. kerület ingatlanpiacának felvirágzása. A 3-as metró nyomvonala mentén és a Váci úton található, korábban ipari területek jellemezte környéken Budapest (és Magyarország) leghosszabb irodafolyosója épült fel az elmúlt két évtizedben. Ez a fejlődés természetesen a környék lakóingatlan piacára is pozitív hatással volt, és van a mai napig. Csak az elmúlt 5 évben több mint kétszeresére nőtt az átlagos lakásár Angyalföldön, az említett városrész pedig jelenleg országos szinten az újlakás-építés központi helyszíne.
Egyelőre keveseket érintő és sokak számára ismeretlen lehetőség a „telebusz” szolgáltatás. Budapesten 5 olyan nappali és egy éjszakai buszjárat létezik, amely bizonyos időpontokban csak telefonos bejelentkezésre megy el az adott megállóba. Ezek jellemzően olyan gyérebben lakott területeken helyezkednek el, amelyeket ugyan be kell kapcsolni a városi tömegközlekedési hálózatba, de állandó, egész nap elérhető járatokat mégsem érdemes ott üzemeltetni. A jövőben azonban ez is változhat. A III. kerületi Aranyhegy folyamatos beépülésének köszönhetően a ma még igénybejelentéssel működő buszjárat minden bizonnyal rendszeresen üzemelő járattá válik egyszer.
„Aki befektetési célú lakásvásárlásban gondolkodik, annak érdemes odafigyelnie a fővárost érintő nagyobb fejlesztésekre. Minden nagyobb közlekedési fejlesztés – legyen az sétálóutca kialakítása, új elkerülő út, vagy villamos vonal - befolyásolja a környék jellegét és ingatlanpiacát is. Aki évtizedes távlatban szeretne ingatlanba fektetni, az mindenképp keressen fel olyan szakembert, aki jól tájékozott városfejlesztési kérdésekben is” – javasolja Valkó Dávid.