Menekül(né)nek a panelból?

Az Elephant Holding 2007. áprilisában végzett piackutatása szerint a budapesti panellakásokban élők 67%-a aggódik a házgyári technológiával készült épületek jelenlegi állapota és jövője miatt. Ennél jóval magasabb azoknak az aránya (92%), akik valamilyen időtávlatban szeretnék jelenlegi otthonukat más típusú ingatlanra cserélni. A tanulmány arra is rávilágít, hogy a költözni vágyók közel 70%-a (az összes válaszadó 64%-a) újépítésű lakásba költözne.

"A lakóparki otthonok elsősorban a könnyített finanszírozás miatt népszerűek, nem meglepő tehát, ha a jelenleg panellakásokban élők is ezt a típusú ingatlant preferálják - vallja Zelei Zoltán, az Elephant Holding értékesítési vezetője. "Mivel ez a vásárlóréteg nem közömbös a költség-hatékony megoldások iránt nagy súllyal esnek latba az új ingatlan vásárlásakor igénybe vehető kedvezmények, elsősorban a 15 millió forintig alkalmazható illetékmentesség, a nagyobb arányú banki finanszírozás (alacsonyabb önerő) valamint a megelőlegző szocpol támogatás."

Bírja még a panel?

A felmérés kimutatta, hogy csupán 4% azok aránya, akik régi építésű társasházba költöznének, jóllehet a különböző életmódot biztosító családi házat ennél jóval többen, a válaszadók 25%-a részesíti előnyben.

A megkérdezettek 67%-a értett egyet azzal a felvetéssel, hogy a házgyári technológiával készült lakások értéke az épületek folyamatos amortizációjával párhuzamosan csökken majd, élettartamuk pedig nem lesz hosszabb 20-30 évnél. A válaszadók 33% ugyanakkor elképzelhetőnek tartja azt is, hogy a panel lakóépületeket hamarosan saját erőforrásból, önkormányzati és állami segítséggel felújítják, így az épületek akár további 40-50 évig használhatóak lesznek.

Az Elephant Holding felmérésének számai ugyanakkor jelzik, hogy nem csak a pesszimisták készülnek váltani, hiszen a lakók 92%-a fontolgatja a költözést.

Azzal kapcsolatban, hogy mikor szánják magukat erre a lépésre már megoszlanak az elképzelések: A válaszadók 49%-a öt éven belül számol ilyen mérvű változással, 43%-a akár két év múlva költözne, 8% pedig elképzelhetőnek tartja, hogy tíz vagy több évig is várjon.

Értékcsökkenés, környezet

Közel minden harmadik költözni vágyót (29%) a panelek várható értékcsökkenése motivál, 19% az épületek romló állaga miatt szeretne előbb-utóbb váltani, ugyanakkor a válaszadók legnagyobb része (32%) a költözéstől rendezettebb tisztább környezetet remél. Zelei Zoltán meglepőnek tartja, hogy a panelben élők csupán 9%-át készteti változásra a magas rezsi-költség. A szakember szerint ez a motivációs elem könnyen válhat prioritássá egy tartósan hideg évszakot követően.

"Tapasztalataink szerint az emberek gondolkodására inkább a kockázatkerülés a biztonságra törekvés a jellemző és nem szeretnek függni az állami támogatásoktól sem. Sokan már ma is úgy vélik, az a biztos, ha jó hőszigetelésű, korszerű fűtéssel ellátott lakásban laknak, így nem kell tartani az energia díj kompenzáció változásától. Egy keményebb tél egyre több lakótelepen élőt rávezethet erre a logikára" - hangsúlyozta Zelei.  

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo