Mégse lesz munkahely?

A második Orbán-kormány közmunkaprogramja szigorúbb az első ciklusénál. A szakterülettel foglalkozó szakemberek és a nemzetközi kutatások részletes hatásvizsgálatai alapján azonban a közmunkára fordított kiadások növelése nem csökkenti, ellenben kismértékben akár növelheti a tartós munkanélküliséget.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:sxc

„ A magyar kormány az elmúlt két évben számos intézkedést tett a munkaerő mobilizálása és a foglalkoztatás növelése érdekében: többek között elfogadásra került a strukturális beavatkozásokat tartalmazó Magyar Munka Terv, megkezdődött a korai nyugdíjazási formákhoz való hozzáférés korlátozása, a szociális ellátórendszer munkára ösztönző módon alakult át, új Közfoglalkoztatási Program indult és elfogadásra került az új Munka Törvénykönyve," áll a Széll Kálmán Terv 2.0-ban. (A Tervről részletesebben itt olvashat.)

A Széll Kálmán Terv 2.0 makrogazdasági folyamatokat tárgyaló fejezete szerint átmenetileg a bővülő közmunkaprogramok, majd a gazdasági növekedés és a vállalati profitabilitás helyreállásával párhuzamosan a versenyszféra az álláskereső munkaképes korúaknak egyre nagyobb hányadát felszívja. Ennek következtében a munkanélküliség 2012-ben változatlanul 10,9 százalék lesz, 2013-tól pedig csökkenő tendenciát mutat. A foglalkoztatottak száma 2012-ben már 1 százalékot, 2013-ban pedig 2 százalékot meghaladó ütemben emelkedik a nemzetgazdasági szinten a versenyszféra mérsékeltebb, illetve a közszféra (átmenetileg) magasabb létszámbővülésének eredményeként.

A KSH adatai szerint idén januárban 2 millió 582 ezren álltak alkalmazásban. Ez az egy évvel korábbi adatokhoz képest 34 300 fővel kevesebb. A versenyszféra legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásainál január-februárban 1 millió 798 ezer fő volt az alkalmazásban állók száma, ez 29 600 fővel kevesebb az előző év hasonló időszakában mértnél. A teljes munkaidős közfoglalkoztatottak létszáma viszont két és félszerese a tavaly januárinak: 2012 első két hónapjában átlag 21 700 fő dolgozott közmunkásként.

Hibás elképzelés, hogy a gazdasági növekedés automatikusan együtt jár a foglalkoztatás bővülésével

A második Orbán-kormány közmunkaprogramja szigorúbb az első ciklusénál, és szigorúbb a Gyurcsány-kormány „Út a munkához" programjánál. Az álláskeresési járadék 2012-től már csak 90 napig jár, és a harmadik hónapra az összeg a bér 70 százalékára csökken. A 2011-es 64 milliárd forinttal szemben viszont a 2012-es költségvetésben több mint 132 milliárd forintot különítettek el a célok szerint legalább 200 ezer embernek munkát biztosító közfoglalkoztatási programokra, amelyek keretében 2012-ben kizárólag hat és nyolc órás munkalehetőségek kerülnek meghirdetésre. (Tavaly az NGM államtitkára is azt mondta, a közfoglalkoztatás csak a statisztikák javítására jó.)

A szakterülettel foglalkozó szakemberek és a nemzetközi kutatások részletes hatásvizsgálatai alapján a közmunkára fordított kiadások növelése nem csökkenti, ellenben kismértékben akár növelheti a tartós munkanélküliséget, hangzott el a Budapest Intézet és az MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet által rendezett „Az eltűnt egymillió munkahely nyomában" című szakmai konferencián. Az OECD is több ízben jelezte: hosszú távon nem fenntartható, ha az állam jelentős összegekért közmunkaprogramok révén próbálja felszívni a piacon jelentkező munkaerő kínálatot.

A konferencián kiderült az is: hibás elképzelés, hogy a gazdasági növekedés automatikusan együtt jár a foglalkoztatás bővülésével. A közgazdaságtanból ismert keresleti-kínálati görbe szabályai igazak a munkaerőpiacra is. A keresletet az új cégek megjelenése valamint a bérek és az arra rakódó járulékok nagysága befolyásolja, míg a kínálati oldal mozgását az határozza meg, hogy adott bér mellett hányan hajlandóak elhelyezkedni.

Számos a közelmúltban hozott intézkedés növeli a foglalkoztatás költségét, mint például a minimálbér megemelése, aminek azonban csak hosszú távon mutatkozik meg a hatása. Az adatok előző évivel való összehasonlítása kevésbé árulkodó, mintha azt vizsgálnánk, hogy mi lett volna a minimálbér megemelése nélkül. A munkaerő keresletet nem ösztönzi a vállalati beruházás drámaian alacsony szintje sem, azok a cégek pedig, amelyek nem exportra termelnek, inkább munkahelyeket szüntetnek meg: a versenyszféra legalább 5 főt foglalkoztató vállalkozásainál január-februárban 1 millió 798 ezer fő volt az alkalmazásban állók száma, ez 29 600 fővel kevesebb az előző év hasonló időszakában mértnél.

A kormányzat optimista: a SZTK 2.0-ban ismét megjelenik célként, hogy 2020-ig 10 millió új munkahely jön létre.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo