Megint elhittük, hogy jobb lesz

Mint rendszerint a választások előtt, ismét csúcsra jár a fogyasztói bizalom. A magyarok azonban ezúttal óvatosan remélnek: nem tervezik a vásárlásaik felpörgetését, viszont a munkanélküliségtől sem tartanak annyira.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A GfK Komplex Fogyasztói Bizalom Indexe enyhén emelkedett az idei év első negyedében tavaly év végi értékhez képest. A fogyasztói várakozások 2011 márciusa óta eltelt időszak csúcsértékére értek főként a megkérdezettek saját anyagi és az ország gazdasági helyzetének rövid távú, azaz egy éven belüli kilátásairól alkotott véleménye okán. A vásárlási kedv mindazonáltal lanyha, visszamérséklődött a 2013 szeptemberi szintre. (Pedig januárban megrohantuk a boltokat.) Egyre kevesebben számítanak a munkanélküliség arányának növekedésére.

A GfK Komplex Fogyasztói Bizalom Indexe 3 pontnyit emelkedett az év első negyedében és értéke 2014 márciusában 173,9 pontot ért el.

A három index egymáshoz való viszonyának alakulása, 2011. március-2014. március - Forrás: Fogyasztói Bizalom Index, GfK

A Fogyasztói Várakozások Index (FVI) értékében is emelkedés figyelhető meg 2014 első negyedévében, miután értéke 6 pontos növekedést követően 206,8 pontot ért el. Az erősödés oka, hogy egyaránt javult a háztartások saját anyagi, valamint az ország gazdasági helyzetének megítélése is – utóbbi esetében főként a rövid távú, vagyis egy évre vonatkozó várakozások javultak.

„Már megszokhattuk, hogy választások előtt erősen megnő a fogyasztói bizalom. Ez történik most is, bár hozzá kell tennem, hogy most már egy öt negyedéven keresztül tartó trend rajzolódik ki előttünk. Sok éves csúcsokat döntöttek a márciusi adatok, de a részletek mögött érdemes felfigyelni az óvatosságra is. Ezt jelzi például a családok saját jövedelmi helyzetére vonatkozó vélekedése is. Még mindig a családok fele számol vásárlóerejének csökkenésével” – mondta Kozák Ákos, a GfK igazgatója.

A munkanélküliség alakulásával kapcsolatos vélekedésekben 2014 márciusában nem következett be mérhető változás az előző negyedévhez képest: tízből három lakos (29 százalék) számít a munkanélküliség növekedésére, míg tavaly decemberben 32 százalékuk vélekedett így.

A munkanélküliséggel kapcsolatos várakozások alakulása, 2012. március-2014. március - Forrás: Fogyasztói Bizalom Index, GfK

Az inflációs várakozások is hasonló képet mutatnak, mint az előző negyedévben, mert a lakosság túlnyomó része (64 százalék) továbbra is az árak emelkedésére számít. A válaszadók a megelőző negyedévben mérttel azonos mértékű, azaz átlagosan 5 százalékos növekedésre számítanak a következő 12 hónapban.

Tíz éve nem voltunk ilyen emelkedett hangulatban
Annak ellenére is kiugróan jók a magyar gazdasággal szembeni várakozások, hogy az üzleti bizalom stagnált az év elején. 2013 végére, 2014 elejére több mint egy évtizede nem látott optimizmus uralkodott el Magyarországon.
A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások továbbra sem javultak: minden második megkérdezett (50 százalék) számít az inflációtól elmaradó mértékű növekedésre – ők tehát a reáljövedelmük csökkenését vetítik előre.

A hitelfelvételi kedv, illetve annak hiánya változatlan: a lakosság 27 százaléka tartja úgy, hogy most nem alkalmas az idő hitelfelvételre (szemben a 2013 decemberében mért 26 százalékkal), 65 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt (a decemberi 64 százalékhoz képest). Ennek okaként a lakosság egyharmada a hitelkamatok várható növekedését, míg további 36 százalékuk azok változatlanságát jelölte meg az elkövetkező 12 hónapban.

A megtakarításokról alkotott véleményekben sem állt be lényegi változás az előző negyedévhez képest, bár mérséklődött a bizonytalanok aránya: 40 százalékról 34 százalékra csökkent azon válaszadók aránya, akik bizonytalanok megtakarításaik egy korábban tervezett vásárlásra való felhasználását illetően, míg 18 százalékuk szerint most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.

Változatlan maradt a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya is, a tavaly december 54 százalék után most 55 százalékot ér el arányuk. A lakosság 45 százaléka tartja jó befektetésnek a lakásvásárlást. A lakása eladására a körülményeket mindössze a megkérdezettek hat százaléka tartja érdemesnek.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo