Még nem látszik a boltok árháborúja az inflációban

25,2 százalékra mérséklődött az infláció márciusban a februári 25,4 százalékot követően, amit elsősorban az üzemanyagárak és az alacsonyabb fogyasztás miatt a háztartási energiaárak további csökkenése okozott, ezzel szemben a vártnál jóval nagyobb mértékben drágultak a szeszeszitalok és a szolgáltatások árai.

Mi történik az élelmiszereknél?

Egy év alatt az élelmiszerek árai 42,6 százalékkal nőttek, ami már lassulást mutat a decemberi 44,8 százalékos dráguláshoz képest, ami főleg bázishatások eredménye, azonban a következő hónapokban egyes élelmiszerek árai már csökkenhetnek. Ezen belül a sertéshús árak márciusban 26,8 százalékkal nőttek. A baromfihús árak 40,6 százalékkal, a (fogyasztói kosárban) kisebb súlyú marhahús árak 35,5 százalékkal emelkedtek. A párizsi, kolbász árak 37,6 százalékkal nőttek, a szalámi, sonka árak pedig 36,5 százalékkal emelkedtek. Az árkorlátozások által érintett tejárak átlagosan 50,4 százalékkal emelkedtek, mivel a korlátozások által nem érintett tejárak meredeken emelkedtek (míg az érintett 2,8 százalékos UHT tej ára alig változott, jelentősen emelkedett az 1,5 százalékos és 2,8 százalékos ESL tej ára). Az étolaj ára 3,9 százalékkal, a liszté 9,7 százalékkal emelkedett az egy évvel ezelőtt bevezetett ársapkák hatására, (ezen belül a búzafinomliszt ára alig változott, ellenben a rétesliszt emelkedett), a cukoré 16,8 százalékkal emelkedett, az azóta bekövetkezett meredek drágulás miatt jóval magasabb lennének az árak. A sajtok ára 60,6 százalékkal, az egyéb tejtermékek 72,8 százalékkal, a vaj, vajkrémek árai 68 százalékkal emelkedtek, azaz az egyes vajkészítmények, sajtok árainak csökkentése még csak részben jelent meg a márciusi adatokban. A tojás ára 74 százalékkal, a margariné 37,5 százalékkal, a sertészsíré 76,4 százalék emelkedett.

Márciusban a kenyér 67 százalékkal, a péksütemények 48 százalékkal, a száraztészta  53,9 százalékkal, az édesipari lisztesáruk 66,2 százalékkal drágultak, míg a burgonya árai 40,8, gyümölcsök árai pedig 25,8 százalékkal emelkedtek. A munkahelyi étkezésé 33 százalékkal, az éttermi étkezésé 30,5 százalékkal drágult. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 19,7 százalékkal, ezen belül a dohányáruké 14,5 százalékkal, a szeszes italoké 27,4 százalékkal emelkedett, elsősorban a sörárak érdemi, 39,1 százalékos emelkedése miatt.  A ruházkodási termékek árai 10 százalékkal nőttek. A tartós fogyasztási cikkek árai 11,2 százalékkal emelkedtek, ami már jelentősebb mérséklődést jelent, ezen belül az új személygépkocsi árak 20,7 százalékkal emelkedtek – amit a jóval magasabb műszaki tartalom és a károsanyagkibocsátás költségeinek áthárítása is magyaráz –, ugyanakkor több termékkategóriában is magas maradt az áremelkedés mértéke, amit a faárak miatt dráguló bútorok (a szobabútorok 16,7 százalékkal, a konyhabútorok 18,9 százalékkal drágultak). Az autópiaci anomáliák enyhülése miatt már csupán 1,9 százalékkal drágultak a használtautó árak.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo