Már most komoly vámkövetelmények nehezítik a cégek életét – aki figyelmetlen, fizethet

Végső bevezetési szakaszába lépett az Európai Unió importellenőrzési rendszere (Import Control System 2 = ICS2), így április elsejétől az új vámkövetelmények kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az ICS2 modernizálja a vámügyi kockázatértékelést azáltal, hogy az Európa Unióba belépő árukra előzetes rakományinformáció szolgáltatást ír elő. A rendszer fokozza az EU vámbiztonságát és a szankciók érvényesítését, beleértve a kettős felhasználású és nagy kockázatú áruk ellenőrzését, és kritikus szerepet játszik az unió külső határainak integritásában, különösen egy olyan tranzitérzékeny ország esetében, mint Magyarország.

Minden szállítmányozót érinthetnek már az új uniós vámkövetelmények
Minden szállítmányozót érinthetnek már az új uniós vámkövetelmények
Fotó: Depositphotos

Az importellenőrzési rendszer elvárásai szerint, az Európai Unióba irányuló (import) vagy az unión keresztül történő árumozgásban részt vevő valamennyi fuvarozónak, szállítmányozónak és gazdasági szereplőnek – beleértve az e-kereskedelmi vállalkozásokat is – részletes adatokat tartalmazó belépési gyűjtő nyilatkozatot (Entry Summary Declaration = ENS) kell benyújtania. Ez magában foglalja az áruk pontos leírását, a HS6 besorolást (vámtarifaszám), a szállítási útvonalat és az összes érintett fél teljes körű azonosítását. Az ENS-t elektronikus úton, az ICS2-n keresztül kell benyújtani legkésőbb 1 órával az első beléptető vámhivatalhoz való megérkezés előtt.

Az ICS2 rendszere 2021 óta fokozatosan került bevezetésre. Elsőként az expresszfuvarozókat és a légi úti postai küldeményeket érintette, ez követően terjedt ki a teljes légi áruszállításra, és idén áprilistól már a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is.

„Az új kötelezettségek a magyar gazdasági szereplők számára nagy jelentőséggel bírnak. Magyarország schengeni külső határországként – különös tekintettel a szerbiai és ukrajnai határszakaszokra – az ICS2-nek való megfelelés a nemzeti vámhatóságok számára kiemelt prioritást jelent” – mondta dr. Krisztián Alexandra, a Baker McKenzie vitarendezési csoportjának ügyvédje.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo