Magyar a barátaira hallgat

Az Ipsos ASI (Szonda Ipsos) vizsgálta a fogyasztók vásárlási döntést segítő információs forrásait és az emlékezetükben megmaradó reklámokat. A felmérésből kiderült, hogy a magyarok vásárlásaik előtt leginkább rokonaik, barátaik véleményét tekintik mérvadónak, míg legkevésbé a termékkatalógusok alapján hoznak döntést. A fogyasztók leggyakrabban háztartási gépek vásárlása előtt, illetve pénzügyi szolgáltatások igénybevételekor kérik ki ismerősük véleményét. A kutatás szerint a magyarok mintegy 90%-a ritkán, vagy sohasem beszélget reklámokról.

A TV reklám évtizedek óta a marketing kommunikáció fontos eleme, de manapság egyre több szó esik az egyéb kommunikációs eszközökről is, ennek egyik formája a szájreklám (Word of Mouth). A szájreklámok elterjedtségét vizsgálva a Szonda Ipsos ASI csoportja országos reprezentatív vizsgálatában 500 főt kérdezett meg a vásárlások előtti tájékozódás forrásairól, illetve hogy milyen gyakran és milyen típusú reklámokról szeretnek beszélni.

Vásárlás előtt leginkább ismerőseinkre hallgatunk

A kutatásból kiderül, hogy a magyarok vásárlásaik előtt főképp barátaik és rokonaik véleményére adnak: nagyobb vásárlások előtt a válaszadók 60%-a, a mindennapos tételek beszerzésekkor pedig 55%-a támaszkodik a hozzá közelebb állók tanácsaira. A magyarok ezen a téren nem különböznek az európai fogyasztóktól: a többi vizsgált európai országban végzett felmérés szerint vásárláskor az ismerősök ajánlása az egyik kedvenc információforrás. Természetesen a hozzánk közelebb állók is néznek reklámokat, vagyis az ő véleményük is közvetítheti a fizetett hirdetések tartalmát. A szájreklám mellett a magasabb értékű termékek vásárlásakor, szolgáltatások igénybevételekor a vásárlók mintegy kétötöde egyformán fontosnak tartja a szórólapokat, TV- és bolti reklámokat, a hétköznapi bevásárlásakor pedig még ennél is magasabb, mintegy 50%-os arányban támaszkodnak ezekre az információs forrásokra. A kereskedők ajánlásaira általában jobban odafigyelünk mint a sajtóhirdetésekre, különösen magasabb értékű cikkek - például autó, televízió - beszerzésekor adunk az eladó véleményére. A kutatásban megkérdezettek 24%-a tartja fontos információforrásnak a plakátokat, míg a termékkatalógusokat ennél kisebb arányban - 23% és 20% - veszik figyelembe vásárlási döntés előtt. A kipróbálható termékminták főleg a napi bevásárláskor jelentenek tájékozódási pontot, a válaszadók közel harmada, 28%-a támaszkodik rájuk a bolti polcok előtt.


forrás: Szonda Ipsos

Hosszú távú elkötelezettségkor a legfontosabb a közelállók véleménye

A vizsgálat külön kitért arra, hogy mely esetekben kérjük ki barátaink, rokonaink véleményét. A válaszadók 33%-a leginkább a mindennapjaikban jelen lévő háztartási gépek vásárlásakor ad arra, hogy mit tanácsolnak a környezetükben élők. Hasonlóan fontos az ismerősök véleménye bankválasztáskor (25%), telefon- (24%), illetve autóvásárláskor (22%), míg a megkérdezettek parfümök és testápolók (18%), illetve sminkek (10%) esetében gondolják a legkevésbé úgy, hogy ki kell kérniük ismerőseik véleményét.

A magyarok nem szeretnek beszélni a reklámokról

A kutatók arra is keresték a választ, hogy milyen gyakran beszédtéma egy-egy reklám, illetve milyen témájú reklámokról szeretjük kifejteni véleményünket. Az európai eredmények ebben a kérdésben eltérő képet mutatnak: a spanyol, olasz és brit nézők közel ötöde kifejezetten gyakran cseveg a reklámokról, míg a magyarok - a németekhez és a franciákhoz hasonlóan - kevesebb mint egytizede választja témául a hirdetéseket, 45%-uk pedig soha sem beszél róluk.

A humoros reklámokról beszélünk leginkább

A Szonda Ipsos ASI egy korábbi kutatásából már kiderült: a magyarok a humoros reklámokat kedvelik, ezért nem meglepő, hogy ha már beszédtémául választják a hirdetéseket, akkor ezt főleg a figyelmüket megragadó tréfás jeleneteik miatt teszik (26%). Kétségtelenül figyelemfelkeltőek az irritáló reklámok is - a válaszadók 14%-a az idegesítő hirdetéseket hozza fel beszélgetés közben -, de azt, hogy jó hatással lennének az ilyen reklámok a márkára, senki nem merné állítani. A kutatás szerint hasonlóan "jó eredményt" lehet elérni a hírességeket felvonultató reklámokkal is(13%). Érdekesség, hogy a magyarok nagyra értékelik a reklámsorozatokat is, amelyekben a már jól ismert szereplőket láthatják viszont (4. számú ábra).  A kutatás ismét megerősítette, hogy a csinos hölgyek, illetve az érzéki szituációk továbbra sem vonzzák a figyelmünket és nem is szívesen beszélünk az ilyen reklámokról, a válaszadók mindössze 1-3%-a cseveg az ilyen hirdetésekről.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo