Logisztikai akadályverseny

Szót ért egymással a gazdasági kormányzat és a logisztika. Végeredményképpen "nyerő" pozíciót kapott a szakma a Nemzeti Fejlesztési Tervben, annak egyik kiemelt, a kormányfő által nevesített területévé válva. Felismerést nyert tehát, hogy Magyarország versenyelőnyének egyike rejlik a logisztikai bázissá válásban. Ezért érdemes észrevenni a versenyhátrányt okozó szabályozási hibákat. Azok gyors kiküszöbölésével talán még megnyerhetjük a versenyt a környező országokkal szemben.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az érdekérvényesítés nem mindig egyszerű szakmai folyamata és a politika helyzetfelismerése mintha konvergálna egymással. A versenyképesség javításának túlságosan is általános igénylését más területeknél talán gyorsabban, hatékonyabban tereli, ülteti át a reálszféra konkrét szakterületeire a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: szerepe lehetett abban, hogy a kormányfő által ismertetett prioritáslista hét tényezője közül az egyik a logisztika lett. Az ehelyütt esedékes befektetések, infrastruktúra-fejlesztések arról is szólnak, hogy a gazdaság megannyi más területe képes piaci pozícióit javítani, illetve a logisztikai szolgáltatások maguk is értéknövelő, hozzáadott értéket eredményező tevékenységek. E terület szervezetei már azt regisztrálhatják magukról, hogy a pár évvel ezelőtti spekulációs befektetési szándékot felváltotta a kereskedelmi, termelési igények kielégítése, erről szólnak már a fejlesztések.

Szabályozási hátrányok

Nikodémus Antal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium innovációs és környezetvédelmi főosztályának főosztályvezető-helyettese igazán fontosnak azt tartotta, hogy a szállítmányozással, logisztikával professzionális módon foglalkozó hazai nagy cégek tulajdonosainak, vezetőinek, illetve a tárca első számú vezetőinek idei többmenetes találkozóján a szakma egyszerűen megjeleníthette a gazdaságfejlesztésnek, a versenyképesség javításának általa elérhető eredményeit.

Az uniós csatlakozás után nagyon hamar kiderült, hogy versenyhátrányunk több tényezőből tevődik össze, s még a logisztikai szektor jelzéseiből is az sejlik fel, hogy nem csupán az áfa mértéke az, ami negatív különbség a magyar üzleti szféra kárára. Az adóeljárási szabályok sem kedvezőek például, elegendő csak a belföldi logisztikai területekre gondolni, olyanokra, mint amilyeneket - klasszikus szóhasználattal - a belkereskedelmi, illetve nagykereskedelmi szférához tartozó, egyebek között élelmiszerrel foglalkozó vállalkozások testesítenek meg.


Fotó: Fényes Gábor
Az áfát lényegében készpénzben le kell tenniük a magyar cégeknek, nem úgy, mint mondjuk a szlovák vállalkozásoknak. Ez a szabályozás azzal jár, utal az egy évvel ezelőtt még elképzelhetetlen "technikára" a gazdasági tárca logisztikai szakembere, hogy például két magyar vállalkozás között egy harmadik, mégpedig szlovák logisztikai cég a közvetítő, hogy kikerüljék a szektort hátrányosan érintő adóeljárási normát, s mérsékeljék az áfamértéket is. Miskolcon a Sparnak és más nagyobb kereskedelmi cégeknek egyaránt Kassán működik a logisztikai szolgáltatója.

Vámolási terhek

Ugyancsak a gazdasági tárca jelezte már az uniós csatlakozás előtt, hogy figyelni illik az Európai Unióban alkalmazott, a határ közeli helyszínekre "kitalált" áfaelszámolási szisztémák - úgynevezett háromszögműveletek - alkalmazására is. Arra, hogy a határtérségekben ösztönözni célszerű a különféle disztribúciós tevékenységek kiépítését, bővítését. Ennek a szabályozásnak azok veszik hasznát, akik nem Magyarországra, de az unióba akarnak szállítani, s a szállítási lánc végén egyenlítik ki az általános forgalmi adót. És persze előnyös azoknak a településeknek, térségeknek, amelyek "fogadói" az ilyen szállítmányoknak.

Azért újított is magyar állam, ugyanis a vámszolgáltatók nem kötelesek fizetni azért, hogy a logisztikai cégekbe betelepülve tevékenykednek. A nem túl régi szabályt a vámolással foglalkozó szervezet - azaz az állam - következetesen betartja. A nemzetközi gyakorlat az, hogy az állam betervezi költségvetésébe a vámszolgáltatás rezsijét, kiadásait. Nálunk újabban ez nem lehetséges, de az sem, hogy a logisztikai cégek - amelyeknél folyik vámolás is - át tudják hárítani e költségeket a vevőjükre. Azok ugyanis nem fizetik meg, inkább más útvonalat választanak, mert ezt az árat más országban nem kell megfizetniük.

Az igazi üzleti veszteséget azonban a logisztikai cégek szenvedik el. Sőt, ha kifejezetten versenyhátrányt okozó intézkedések születnek, akkor a más területeken folyó komoly versenyképesség-javító beruházások jótékony hatását is "lenullázzák". Ha a megépülő új autópálya mentén nem éri meg megállni, komplex logisztikai szolgáltatásokat igénybe venni a szállítmányozónak, akkor egyszerűen átrohan az országon, avagy másfelé haladva éri el úti célját.

Folytatás a Piac és Profit márciusi számában.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo