Logisztikai akadályverseny

Szót ért egymással a gazdasági kormányzat és a logisztika. Végeredményképpen "nyerő" pozíciót kapott a szakma a Nemzeti Fejlesztési Tervben, annak egyik kiemelt, a kormányfő által nevesített területévé válva. Felismerést nyert tehát, hogy Magyarország versenyelőnyének egyike rejlik a logisztikai bázissá válásban. Ezért érdemes észrevenni a versenyhátrányt okozó szabályozási hibákat. Azok gyors kiküszöbölésével talán még megnyerhetjük a versenyt a környező országokkal szemben.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az érdekérvényesítés nem mindig egyszerű szakmai folyamata és a politika helyzetfelismerése mintha konvergálna egymással. A versenyképesség javításának túlságosan is általános igénylését más területeknél talán gyorsabban, hatékonyabban tereli, ülteti át a reálszféra konkrét szakterületeire a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium: szerepe lehetett abban, hogy a kormányfő által ismertetett prioritáslista hét tényezője közül az egyik a logisztika lett. Az ehelyütt esedékes befektetések, infrastruktúra-fejlesztések arról is szólnak, hogy a gazdaság megannyi más területe képes piaci pozícióit javítani, illetve a logisztikai szolgáltatások maguk is értéknövelő, hozzáadott értéket eredményező tevékenységek. E terület szervezetei már azt regisztrálhatják magukról, hogy a pár évvel ezelőtti spekulációs befektetési szándékot felváltotta a kereskedelmi, termelési igények kielégítése, erről szólnak már a fejlesztések.

Szabályozási hátrányok

Nikodémus Antal, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium innovációs és környezetvédelmi főosztályának főosztályvezető-helyettese igazán fontosnak azt tartotta, hogy a szállítmányozással, logisztikával professzionális módon foglalkozó hazai nagy cégek tulajdonosainak, vezetőinek, illetve a tárca első számú vezetőinek idei többmenetes találkozóján a szakma egyszerűen megjeleníthette a gazdaságfejlesztésnek, a versenyképesség javításának általa elérhető eredményeit.

Az uniós csatlakozás után nagyon hamar kiderült, hogy versenyhátrányunk több tényezőből tevődik össze, s még a logisztikai szektor jelzéseiből is az sejlik fel, hogy nem csupán az áfa mértéke az, ami negatív különbség a magyar üzleti szféra kárára. Az adóeljárási szabályok sem kedvezőek például, elegendő csak a belföldi logisztikai területekre gondolni, olyanokra, mint amilyeneket - klasszikus szóhasználattal - a belkereskedelmi, illetve nagykereskedelmi szférához tartozó, egyebek között élelmiszerrel foglalkozó vállalkozások testesítenek meg.


Fotó: Fényes Gábor
Az áfát lényegében készpénzben le kell tenniük a magyar cégeknek, nem úgy, mint mondjuk a szlovák vállalkozásoknak. Ez a szabályozás azzal jár, utal az egy évvel ezelőtt még elképzelhetetlen "technikára" a gazdasági tárca logisztikai szakembere, hogy például két magyar vállalkozás között egy harmadik, mégpedig szlovák logisztikai cég a közvetítő, hogy kikerüljék a szektort hátrányosan érintő adóeljárási normát, s mérsékeljék az áfamértéket is. Miskolcon a Sparnak és más nagyobb kereskedelmi cégeknek egyaránt Kassán működik a logisztikai szolgáltatója.

Vámolási terhek

Ugyancsak a gazdasági tárca jelezte már az uniós csatlakozás előtt, hogy figyelni illik az Európai Unióban alkalmazott, a határ közeli helyszínekre "kitalált" áfaelszámolási szisztémák - úgynevezett háromszögműveletek - alkalmazására is. Arra, hogy a határtérségekben ösztönözni célszerű a különféle disztribúciós tevékenységek kiépítését, bővítését. Ennek a szabályozásnak azok veszik hasznát, akik nem Magyarországra, de az unióba akarnak szállítani, s a szállítási lánc végén egyenlítik ki az általános forgalmi adót. És persze előnyös azoknak a településeknek, térségeknek, amelyek "fogadói" az ilyen szállítmányoknak.

Azért újított is magyar állam, ugyanis a vámszolgáltatók nem kötelesek fizetni azért, hogy a logisztikai cégekbe betelepülve tevékenykednek. A nem túl régi szabályt a vámolással foglalkozó szervezet - azaz az állam - következetesen betartja. A nemzetközi gyakorlat az, hogy az állam betervezi költségvetésébe a vámszolgáltatás rezsijét, kiadásait. Nálunk újabban ez nem lehetséges, de az sem, hogy a logisztikai cégek - amelyeknél folyik vámolás is - át tudják hárítani e költségeket a vevőjükre. Azok ugyanis nem fizetik meg, inkább más útvonalat választanak, mert ezt az árat más országban nem kell megfizetniük.

Az igazi üzleti veszteséget azonban a logisztikai cégek szenvedik el. Sőt, ha kifejezetten versenyhátrányt okozó intézkedések születnek, akkor a más területeken folyó komoly versenyképesség-javító beruházások jótékony hatását is "lenullázzák". Ha a megépülő új autópálya mentén nem éri meg megállni, komplex logisztikai szolgáltatásokat igénybe venni a szállítmányozónak, akkor egyszerűen átrohan az országon, avagy másfelé haladva éri el úti célját.

Folytatás a Piac és Profit márciusi számában.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo