Optimistábbak a magyar gazdaság jövőjével kapcsolatban a hazai vállalatvezetők – állapítja meg az EY legfrissebb tőkebizalmi barométere. A válaszadók négyötöde szerint továbbra is stabil vagy növekvő lesz a magyar gazdaság teljesítménye, ami közel 20 százalékkal magasabb érték, mint tavaly ilyenkor. A hazai válaszadók összességében bizakodóbbak a magyar gazdaság teljesítménye kapcsán, mint a globális kilátásokat illetően: globálisan a vállalatvezetők többsége javuló feltételekre számít a világgazdaságban, a magyar vezetőknek azonban csak alig több mint harmada osztja ezt a véleményt. (A magyar gazdaság lassuló pályára állhat jövőre.)
A magyarországi várakozásokban tavalyhoz képest a legjelentősebb pozitív változás a hitelek hozzáférhetősége terén figyelhető meg, itt a válaszadók 55 százaléka számít javulásra. Egyre erősebbek ugyanakkor az eurózóna stabilitásával kapcsolatos aggodalmak.
A felmérésben szereplő magyar vállalatvezetők szerint a vállalati stratégiára a következő 12 hónapban a digitalizáció lesz a legnagyobb hatással. A közösségi média, a mobiltechnológia, a felhő és a „big data”, az információhoz való azonnali hozzáférési igény erősödése várhatóan minden iparágban jelentősen befolyásolja a vállalkozások működését. A globális felmérés eredményei szerint ugyanakkor a vállalati stratégiát a gazdasági erőegyensúly kelet és dél felé irányuló földrajzi eltolódása befolyásolja majd leginkább.
A legtöbb cég bővíteni akar
Míg a magyar felsővezetők fő prioritása a szigorú költséggazdálkodás, a globális válaszadók a nyersanyagok és devizák növekvő volatilitásának kezelésére irányítják figyelmüket. A foglalkoztatás terén a globálisan és lokálisan egyaránt pozitív gazdasági kilátások a legtöbb társaságot a létszám szinten tartására, illetve bővítésére ösztönzik. A globális és a magyar felmérés eredményei egyaránt azt mutatják, hogy a válaszadók 45 százaléka tervez a következő 12 hónap során létszámbővítést, míg 45-49 százalék tervezi a létszám szinten tartását. A magyar válaszadók 70 százaléka tervezi vállalkozása bővítését, ami jelentősen meghaladja a felmérés globális eredményeit (33 százalék).
„A magyar válaszadók 45 százaléka számít arra, hogy társasága a következő 12 hónap során elindít valamilyen akvizíciót, és többségük több tranzakciót tervez ez idő alatt, mint amennyit az elmúlt évben lezárt” – mondta Dezse Margaret, az EY Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának vezető partnere.
A magyar vezetők túlnyomó részben a meglevő üzleti modellt kiegészítő (bolt-on) akvizíciókra számítanak, és csak harmaduk vár olyan innovatív vállalatfelvásárlást, amelyek a vállalkozás tevékenységi körét is módosítanák.