Lehet ennél is rosszabb?

Az októberi majd novemberi történelmi mélypont után decemberben tovább esett a GKI konjunktúra-indexének szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Zrt. (www.gki.hu) által - az Európai Unió támogatásával - készített felmérés szerint az üzleti és a fogyasztói várakozások egyaránt romlottak, a korábbi zuhanás azonban már fékeződött.

Az üzleti várakozásokon belül az ipari és szolgáltatói konjunktúraindex értékének esése az elmúlt hónapokéhoz képest érezhetően lassult, az építőipari index pedig még kissé emelkedett is novemberhez képest. Az iparban az elmúlt és a következő időszak termelésének valamint a rendelésállománynak - ezen belül az exportnak - a megítélése is romlott, a saját termelésű készletek állományáról alkotott vélemény azonban kedvezőbb lett. Az árváltoztatási szándék nem változott, a foglakoztatási viszont gyengült.

Az építőipari válaszolók tovább romló termelési helyzetet, lényegében változatlan rendelésállományt, ugyanakkor a foglalkoztatási szándék enyhe javulását jelezték decemberben. A termelői árak emelkedésével kapcsolatos várakozások kissé erősödtek, de továbbra is az árcsökkentést tervezők vannak némi többségben.

A kereskedelmi cégek készletszintjüket nem érezték tovább emelkedőnek, a várható rendelésállomány és az eladási pozíció megítélése viszont sokat romlott. A kereskedelmi cégek által várt áremelkedés alacsony és változatlan.

A szolgáltató szférában az üzletmenet megítélése novemberhez képest nem romlott tovább, a várható forgalom és a közeljövő foglalkoztatási lehetőségeinek megítélése viszont érezhetően.

Kevés az optimista

A magyar gazdaság kilátásainak megítélése az iparban, a kereskedelemben, valamint a szolgáltatók és a fogyasztók körében még pesszimistább lett, az építőiparban nem változott. A válaszolóknak csak pár százaléka számít a következő hónapokban a makrogazdasági helyzet javulására.



A felmérés szerint a globális válság a vállalatokat elsősorban a kereslet csökkenése révén érinti, amire főként takarékossággal reagálnak. Az ipari válaszadók háromnegyede piaci lehetőségei szűkülésére számított, s mindössze 2% gondolta úgy, hogy az átrendeződő viszonyok új lehetőségeket teremtenek a számára. Ez utóbbiak a műszeriparba, a műanyag termékgyártásba és a ruházati iparba tartoztak.

A munkaerő leépítését elsősorban a járműipar, a gép- és berendezésgyártás, valamint a fafeldolgozás cégei tervezték. A fejlesztések elhalasztására a gyógyszeriparban, a vegyi alapanyaggyártásban és a fafeldolgozásban készültek sokan. Innovációkkal a híradástechnikai ipar, a tejipar és a műszeripar cégei közül akartak többen reagálni a válságra. Profilváltásra a műszergyártók, a fémfeldolgozók és a műanyagtermékek gyártói közül készültek viszonylag többen. Az építőiparban és a kereskedelemben a kereslet csökkenésétől minden második válaszadó tartott, s nagy arányban vártak dráguló hiteleket, szűkülő hitelforrásokat. Az építőiparban sokan a kintlévőségek állományának növekedését is valószínűsítették.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo