Leállt a Barátság – nem kapnak olajat a csehek

Leállt a kőolajszállítás az orosz Barátság vezetéken keresztül Csehországban – közölte Pavel Kaidl, az Orlen Unipetrol társaság szóvivője, 

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A csehországi kőolajvezetékeket működtető Mero állami társaság ugyanakkor bejelentette, hogy Csehország ellátása kőolajjal nincs veszélyeztetve, mert a kőolajszállítás nyugati irányból folyamatos és szükség esetén felhasználhatók az állami kőolajtartalékok is.

A Barátság kőolajvezeték körül kialakult helyzetet a Mero jelenleg vizsgálja – mondta Barbora Putzová, a Mero szóvivője újságíróknak. A cseh kormány délután ülésezik, és a tanácskozás egyik napirendi pontja, hogy az állam tartalékaiból kőolajat adna kölcsön az Orlen Unipetrol társaságnak.

„Pillanatnyilag nem kapunk kőolajat a Barátság kőolajvezetéken keresztül” – írta Lukás Vlcek ipari és kereskedelmi miniszter az X közösségi platformon megjelent bejegyzésében. Kőolajhiánytól nem kell tartani – jegyezte meg a miniszter –, mert Csehország továbbra is elegendő mennyiségű kőolajat kap az olasz TAL és az ehhez kapcsolódó IKL vezetékeken keresztül.

„A helyzetre reagálni fogunk, mert a kormány délutáni ülésén jóváhagyja az Orlen Unipetrol kérését, hogy szükség esetén kőolajat kölcsönözhessen az állami tartalékokból” – mutatott rá Lukás Vlcek. Az állami tartalékok 90 napra biztosítják a csehországi kőolajfogyasztást.

Csehország tavaly az Oroszországból kiinduló Barátság kőolajvezetéken keresztül kapta olajfogyasztásának 58 százalékát, a többi a TAL-IKL vonalon érkezett az országba.

A cseh kormány már korábban bejelentette, hogy a jövő év folyamán meg kíván szabadulni az orosz kőolajtól, és ezért a TAL kapacitását az eddigi négymillió tonnáról évi nyolcmillióra emelik. A bővítési munkák már folyamatban vannak. A projekt költségvetése 1,6 milliárd korona.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo