Közelebb kerül Érd Budapesthez

Sűríti járatait a MÁV Budapest és Érd között, ezzel ugyan segíti az ingázók közlekedését, de a végleges megoldást az elővárosi járatok fejlesztése jelenti. Ehhez egyebek között fejleszteni kell a pályát, a Kelenföldi pályaudvar pedig végállomássá is válhat, ez lehet az eredménye az ottani bővítéseknek. A kormány programot indított az elővárosi járatok hathatós fejlesztésére, s Brüsszel közvetlen pénzügyi támogatást folyósít a páneurópai folyosó korszerűsítéséhez.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Összeget nem mondott a miniszter, csak a tényt közölte: a nemzeti fejlesztési terv környezetvédelmi és operatív programok (KIOP) – uniós hátterű pályázatok és projektek – lehetőséget adnak az érdi elővárosi vasút fejlesztése. Azt nem lehet tudni, hogy pontosan mennyien várják a tömegközlekedés ilyetén fejlesztését, de közvetett információk bőven akadnak. Elegendő arra gondolni, hogy az ötvenes években is kisebb községként nyilvántartott Érd a ’90-es évekre már Európa legnagyobb faluja volt, s éppen a főváros közelsége, vonzása duzzasztotta fel a település lélekszámát. Ami pedig az elővárosi vasút iránti tényleges keresletet illeti, azt Nagy Béla, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese két információval is illusztrálta.

Az érdihez hasonlóan fejlődött Észak-Pest agglomerációja, s akkor, amikor körülbelül öt évvel ezelőtt a MÁV Budapest és Szob között elindította a tényleges elővárosi járatokat, a térség lakosságának igen nagy része felhagyott azzal, hogy autóval járjon munkába. Az érdi igényekre pedig abból a tényből lehet következtetni, hogy munkanapokon 54 vonatpár hozza és viszi az embereket. Nagy Béla a Piac & Profitnak elmondta, hogy a MÁV májustól tovább sűríti ezen a szakaszon a járatokat, a menetrendet eszerint módosítja. A legrövidebb távon így lehet javítani az utazás feltételeit.

Január 8-án – emlékeztet Nagy Béla – kormányhatározat született arról, hogyan tehető versenyképesebbé a MÁV. Ennek a programnak az első két pontja az elővárosi közlekedés fejlesztését taglalja. Így azt, hogy 2006-ra csúcsidőben a budapesti elővárosi vonalak 80 százalékán 20-40 perces időközökben közlekedjenek a vonatok. Az ütemességet, a kiszámíthatóságot ugyanis valóban első helyre sorolja a közönség. A kormányhatározat egyébiránt nem csak egy távolabbi időpontot határozott meg, hanem egy közelit is, azonnalit, miszerint a MÁV-val megkezdeti harminc elővárosi vonat beszerzését. Azaz tendert ír ki a vasúttársaság, amit időnek utána folytat is, mivel fel kell készülnie további harminc motorvonat megrendelésére is. Ezeknek a szerelvényeknek a megérkezése nem azt jelenti, hogy mindenütt ezek a kocsik viszik majd az utasokat, de arra alkalmat kínálnak, hogy átcsoportosítsanak a fejlesztésből egyelőre „kimaradó” vonalakra.

Ugyancsak lényegi feladat a pálya alkalmassá tétele. Nagy Béla az érdi elővárosi vonal kapcsán kifejtette, hogy az 5-ös paneurópai folyót – ennek része az érdi szakasz - Brüsszel kiemelten kezeli, így alkalmasint finanszírozza is a korszerűsítést, bővítést. Jelenleg még ISPA forrásokat használhat fel az ország erre a célra. A későbbiekben, a Kohéziós Alap megnyílása után a Budapest-Pécs vonal két vágányát, valamint a Budapest-Balaton vonal egy vágányát – mindkét viszonylat érinti az agglomerációs várost - használják majd elővárosi célokra is. Tervezik, hogy idővel egy újabb sínpárt fektetnek le, illetve a Kelenföldi pályaudvart úgy bővítik, hogy ott is lehessen végállomásuk a vonatoknak. Az érdi szakaszon szükséges még néhány szintbeli kereszteződés kiiktatása, valamint autós és kerékpáros parkolók kiépítése az ingázókat segítendő. A főváros és a MÁV esedékes fejlesztései a Kelenföldi pályaudvaron „találkoznak” egymással, évek múltán itt lesz a 4-es metró végállomása. A két beruházást összehangolják az érdekeltek.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo