Közelebb kerül Érd Budapesthez

Sűríti járatait a MÁV Budapest és Érd között, ezzel ugyan segíti az ingázók közlekedését, de a végleges megoldás az elővárosi járatok indítása jelenti. Ehhez egyebek között fejleszteni kell a pályát, a Kelenföldi pályaudvar pedig végállomássá is válhat, ez lehet az eredménye az ottani bővítéseknek. A kormány programot indított az elővárosi járatok hathatós fejlesztésére, s Brüsszel közvetlen pénzügyi támogatást folyósít a páneurópai folyosó korszerűsítéséhez.

Összeget nem mondott a miniszter, csak a tényt közölte: a nemzeti fejlesztési terv környezetvédelmi és operatív programok (KIOP) – uniós hátterű pályázatok és projektek – lehetőséget adnak az érdi elővárosi vasút megvalósítására. Azt nem lehet tudni, hogy pontosan mennyien várják a tömegközlekedés ilyetén fejlesztését, de közvetett információk bőven akadnak. Elegendő arra gondolni, hogy az ötvenes években is kisebb községként nyilvántartott Érd a ’90-es évekre már Európa legnagyobb faluja volt, s éppen a főváros közelsége, vonzása duzzasztotta fel a település lélekszámát. Ami pedig az elővárosi vasút iránti tényleges keresletet illeti, azt Nagy Béla, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezető-helyettese két információval is illusztrálta.

Az érdihez hasonlóan fejlődött Észak-Pest agglomerációja, s akkor, amikor körülbelül öt évvel ezelőtt a MÁV Budapest és Szob között elindította a tényleges elővárosi járatokat, a térség lakosságának igen nagy része felhagyott azzal, hogy autóval járjon munkába. Az érdi igényekre pedig abból a tényből lehet következtetni, hogy munkanapokon 54 vonatpár hozza és viszi az embereket. Nagy Béla a Piac & Profitnak elmondta, hogy a MÁV májustól tovább sűríti ezen a szakaszon a járatokat, a menetrendet eszerint módosítja. A legrövidebb távon így lehet javítani az utazás feltételeit.

Január 8-án – emlékeztet Nagy Béla – kormányhatározat született arról, hogyan tehető versenyképesebbé a MÁV. Ennek a programnak az első két pontja az elővárosi közlekedés fejlesztését taglalja. Így azt, hogy 2006-ra csúcsidőben a budapesti elővárosi vonalak 80 százalékán 20-30 perces időközökben közlekedjenek a vonatok. Az ütemességet, a kiszámíthatóságot ugyanis valóban első helyre sorolja a közönség. A kormányhatározat egyébiránt nem csak egy távolabbi időpontot határozott meg, hanem egy közelit is, azonnalit, miszerint a MÁV-val megkezdeti harminc elővárosi vonat beszerzését. Azaz tendert ír ki a vasúttársaság, amit időnek utána folytat is, mivel fel kell készülnie további harminc motorvonat megrendelésére is. Ezeknek a szerelvényeknek a megérkezése nem azt jelenti, hogy mindenütt ezek a kocsik viszik majd az utasokat, de arra alkalmat kínálnak, hogy átcsoportosítsanak a fejlesztésből egyelőre „kimaradó” vonalakra.

Ugyancsak lényegi feladat a pálya alkalmassá tétele. Nagy Béla az érdi elővárosi vonal kapcsán kifejtette, hogy az 5-ös paneurópai folyót – ennek része az érdi szakasz - Brüsszel kiemelten kezeli, így alkalmasint finanszírozza is a korszerűsítést, bővítést. Jelenleg még ISPA forrásokat használhat fel az ország erre a célra, később a kohéziós alap nyújt lehetőséget a beruházásra. A környezetvédelmi és operatív programok forrásai úgy jelennek meg a fejlesztés finanszírozásában, hogy bizonyos elemek előre hozhatók a kohéziós alap pénzeiből. Ami Érdet illeti, a Budapest-Pécs vonal két vágányát, valamint a Budapest-Balaton vonal egy vágányát – mindkét viszonylat érinti az agglomerációs várost - használják majd elővárosi célokra is. Tervezik, hogy idővel egy újabb sínpárt fektetnek le, illetve a Kelenföldi pályaudvart úgy bővítik, hogy ott is lehessen végállomásuk a vonatoknak. Az érdi szakaszon szükséges még néhány szintbeli kereszteződés kiiktatása, valamint autós és kerékpáros parkolók kiépítése az ingázókat segítendő. A főváros és a MÁV esedékes fejlesztései a Kelenföldi pályaudvaron „találkoznak” egymással, évek múltán itt lesz a 4-es metró végállomása. A két beruházást összehangolják az érdekeltek.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo