Fotó: Depositphotos
Aki ma nézelődik az újautó-piacon – például kifutó lízing miatt – ösztönösen a 4-5 évvel ezelőtt választott felszereltségből indul ki, ám azóta nagyot változott a világ. Ami korábban drága extra volt, mára sok esetben a széria része, ami pár éve még csak a magasabb kategóriához járt, mostanra mindennapos a kisebb modellekben is. „A CarPlay és az Android Auto tipikusan ilyen, de a LED fényszórókra is igaz ez: néhány éve opcióként lehetett kérni, ma már ritkán hiányoznak az új autókból” – mondja Csiki Szabolcs, az Ayvens újautó-beszerzési csoportvezetője.
A trend: a „vastól” haladunk a szoftver felé
Mindeközben a hangsúly a fizikai kényelmi extrákról a digitális megoldások, az infotainment és a konnektivitás felé tolódott. Nem véletlen, hogy manapság a futómű vagy a teljesítmény kevesebb figyelmet kap egy modellbemutató rendezvényen. A modern korszak fordulópontja az okostelefon-integráció lett: itt az számít, mennyire zökkenőmentes az autó és a telefon kapcsolata, illetve milyen gyors és áttekinthető a kezelőfelület. Ezzel kapcsolatban érdekes trend, hogy miközben a központi kijelzők mérete egyre nő, és szinte minden beállítás innen érhető el, az autósok visszajelzései miatt sok gyártó már inkább visszahozná a gombokat. „Modernizáció címén mindent érintőképernyőre költöztettek, de ha több menüszinten kell bolyonganunk egy egyszerű klímabeállításért, elveszítjük a fókuszt az útról, ami biztonsági kockázat” – mondja Csiki Szabolcs. „A vakon is kitapintható kezelőszervek gyorsabbak és biztonságosabbak, ezért egyre több márka ismeri fel: a leggyakrabban használt funkciókhoz, mint a klíma, hangerő, páramentesítés, jó, ha vannak hagyományos gombok is az érintőfelület mellett.”