Komoly drágulás jöhet a dohánytermékeknél

Kiszivárgott az Európai Bizottság drasztikus jövedékiadó-emelést kilátásba helyező dohányipari reformja, amely az alternatív dohánytermékeket éppúgy érintené, mint a hagyományos cigarettát. Az uniós országokat látványosan megosztja a kérdés: az egységesen növekvő adókat elsősorban Franciaország és Hollandia szorgalmazza, amely már túl van a beavatkozáson. Ugyanakkor több szakértő is amellett érvel, hogy a készülő javaslat figyelmen kívül hagyja a tagállamok gazdasági és társadalmi sajátosságait. Emellett a jelentős áremelkedés a feketepiac térnyerésének kifejezetten kedvez, ami azért is veszélyes, mert az illegális, vagyis az ellenőrizetlen forrásból származó dohánytermékek az egészségre fokozottan káros anyagokat tartalmazhatnak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az EU javaslata ellen Michael von Foerster, a Német Dohányipari Szövetség ügyvezető igazgatója is felszólalt – számolt be a Bild. A szakember szerint mérlegelni kell azt is, hogy az adóemelés már meglévő és megbízható adózási modelleket, valamint kis- és középvállalkozásokat tehet tönkre. Viszonyításképp az iparág Európában közvetlenül és közvetve 2,1 millió munkahelyet ad, amely Bécs teljes lakosságának felel meg.

Új kereteket adnának a dohányadóztatásnak

Az éles kritikák alapjául az szolgál, hogy a dohánytermékek jelentős mértékű jövedékiadó-emelésén dolgozik az Európai Bizottság, amely a várakozások szerint még az uniós intézményrendszer augusztusban esedékes nyári szünete előtt hivatalosan is nyilvánosságra hozhatja a konkrét javaslatait. Az Euractiv által megszellőztetett hatástanulmány szerint

  • a hagyományos cigaretta esetében ezer szálra vetítve a jelenlegi 90 euróról – 139 százalékkal – 215 euróra növelnék a jövedéki adót;
  • miközben a finomra vágott fogyasztási dohányra rakódó terhet 258 százalékkal növelnék: az eddigi, kilogrammonként megállapított 60 euró helyett 215 eurót számolnának fel. Vagyis adózási szempontból egyenlőségjelet tennének a cigaretta és a sodródohány közé.
  • A szivarok, szivarkák esetében pedig 1090 százalékos emelést helyeztek kilátásba: ezer szálanként 12 helyett 143 eurós jövedéki adót belengetve.

Drasztikus és igencsak megosztó változások szerepelnek a tervekben azzal együtt is, hogy a növekvő adóterheket tekintve az átlagos mértéktől a vásárlóerő-paritás figyelembevételével nemcsak fel-, hanem lefelé is el lehetne térni. Így például az Euractiv számításai szerint míg Luxemburgban 3,5 euróval (60 százalékkal) emelkedne a jövedékiadó-emelés hatására egy doboz cigaretta ára, addig Bulgáriában 2,6 euróval (80 százalékkal), Görögországban pedig 2 euróval (50 százalékkal) drágulna. Egy ilyen mértékű áremelés olyan lendületet adhat a feketepiacnak, mint amit Franciaországban vagy Hollandiában tapasztalhatunk.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo