Indiában, akárcsak a világ legtöbb országában amerikai nagyvállalatok birtokolják az internetes szolgáltatásokat: vezet a Facebook, az Amazon, a mobilok túlnyomó részén az Android fut.
Az ország kormányát lépésre indította, amikor a Cambridge Analytica botrányánál kiderült, hogy az országos választások előtt 560.000 indiai állampolgárt próbáltak az interneten befolyásolni, hogyan szavazzon. India, amely egy évszázadig brit uralom alatt állt, úgy érzi, újfajta gyarmatosítás áldozata és tenni ellene.
Az előkészültben lévő intézkedéseket nem csak az EU amerikai nagyvállalatok elleni rendszabályai befolyásolják, hanem Kína politikája is. Bár nem értenek egyet azzal, hogy a kínai vezetés elvágta polgárait a világméretű internetes összeköttetéstől, de helyesnek tartják, hogy ott az amerikaiak helyett nagy hazai szolgáltatók működnek.
Egyetértenek Kínával abban is, hogy – nemzetbiztonsági okból – ne engedjék meg külföldi vállalatok hozzáférését polgáraik adataihoz és azt sem, hogy a szolgáltató Indiában gyűjtött adatait az országon kívül tárolja. Ugyanakkor, az említett biztonsági okból, szabad hozzáférést kívánnak az illetékes hazai szerveknek az indiai adatokhoz.
Az érintett amerikai nagyvállalatok próbálják visszaverni ezeket a törekvéseket, azzal érvelve, hogy rengeteg munkahelyet biztosítanak az országban és a korlátozások az amerikai beruházások visszaeséséhez vezetnek majd, pedig erre az országnak, éppen a technológiai fejlődés érdekében, nagy szüksége van.
Elemzők szerint mindenesetre az amerikai cégeknek aligha lesz más választása, akárcsak az EU vagy Kína esetében: tudomásul kell majd venniük az indiai igényeket.
(Forrás: The New York Times)