Ki vesz hamisítványt?

A legtöbb hamis termék Budapesten fogy, a hamisítványokkal spórolni a leggazdagabbak sem szégyellnek. A legnépszerűbb hamisítványok a ruházati termékek, feljövőben vannak a hamisított DVD-k és az illegális letöltések.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:Wikipedia

Jelentősen csökkent tavaly óta azok aránya, akik hamis ruházati cikket vásárolnának. 2014-ben a megkérdezettek több mint fele elutasította ennek lehetőségét, míg 2009-ben még csak minden harmadik válaszadó nyilatkozott így. A hamis illatszerek elutasítottsága tartósan magas. A válaszadók háromnegyede – a tavalyi évi mintához hasonlóan – elzárkózik a hamis kozmetikumoktól és illatszerektől, még akkor is, ha azok jóval olcsóbbak. 2009-óta e téren is jelentős javulás figyelhető meg – derült ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) által készített felmérésből.

A valóságban többen vesznek hamis terméket

A valós vásárlásokat vizsgálva azonban kevésbé kedvező a kép. Összességében – valamennyi termékcsoportban – 3 százalékkal nőtt azok aránya, akik az elmúlt évben egynél több alkalommal vásároltak hamis terméket. A több éves trend hullámzó, azok aránya, akik elmondásuk szerint nem vásároltak az elmúlt 12 hónapban hamisítványt, 84 és 87 százalék között mozog.

Az egyes termékcsoportokat vizsgálva változatos kép rajzolódik ki az elmúlt egy év megvalósult vásárlásai tekintetében. Továbbra is a ruházati cikkek alkotják a „legnépszerűbb” hamisítvány-csoportot, a megkérdezettek 17 százaléka vásárolt ilyet az elmúlt évben. Ez kismértékű csökkenés a tavalyi méréshez képest. Hamis illatszer beszerzéséről a válaszadók 5 százaléka számolt be, ami a tavalyi évvel holtversenyben a legalacsonyabb mért érték; a 2009-es kiinduló adatfelvételhez képest megfeleződött e személyek aránya.

Hűtlen a magyar – a márkákhoz
A magyar lakosság csaknem negyede minden különösebb skrupulus nélkül megvásárol hamis termékeket. Csaknem a lakosság fele nem törődik a márkajelzésekkel, mindössze a fogyasztók harmada márkahű – de egyre többen vannak.
A CD- és DVD-hamisítványok vásárlóinak aránya az elmúlt egy év folyamán 4% volt, szemben a 2013-as 2%-os eredménnyel. A nem jogtiszta programok vásárlóinak aránya tavalyhoz képest 3-ról 2%-ra csökkent. Az egészségre legnagyobb kockázatot jelentő termékcsoportoknál a hamis gyógyszerek vásárlóinak aránya a tavalyihoz hasonlóan 1%. Az élelmiszerek esetében sem regisztráltunk változást, az emberek 4 százaléka vásárolt hamisított terméket idén is.

Budapesten fogy a legtöbb hamisítvány

A legfontosabb magyarázó változója a hamis termékek fogyasztásának a kor: a vásárlóerő szempontból legaktívabb korcsoport, a fiatal középkorúak vesznek a legnagyobb arányban hamis ruhát és illatszert, illetve az összes kategória összegzett mutatója is ebben a korcsoportban a legmagasabb. Nemek tekintetében csak az illatszerek vásárlásában van számottevő eltérés: míg a férfiak 3-4 százaléka vett az elmúlt évben hamis illatszert, addig a nők 6 százaléka.

A településtípus szintén sok tekintetben meghatározza a hamis termékekkel kapcsolatos vásárlási szokásokat: a budapesti lakosok minden hamis terméktípust átlagon felüli mértékben fogyasztanak, míg a községek lakói jelentősen átlag alatti mértékben vásárolnak hamis termékeket.

Meglepő módon a jövedelem nem magyarázza statisztikailag szignifikánsan a hamis termékekkel kapcsolatos vásárlási szokásokat – annak ellenére, hogy az ár a legfontosabb vásárlásra motiváló tényezőnek bizonyult (spórolni az anyagi helyzettől függetlenül szeretnek a hamisítványok vásárlói). Kivételt CD-k és DVD-k vásárlásánál, valamint a letöltések esetében találtunk: a legfelső és a legalsó jövedelmi ötödbe tartozók fogyasztása kiemelkedő ezen a téren.

Adjuk el, mielőtt ellopják!
3D nyomtatás: a gyártóknak árulniuk kellene a termékdizájnt. A tervrajzok rejtegetése helyett a gyártóknak haladniuk kellene a korral és értékesíteniük kellene azokat – mielőtt ellopják.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo