A 2024-es év során mind a fogyasztóvédelmi hatóságok, mind pedig a Gazdasági Versenyhivatal aktívan ellenőrizte a webáruházakat és online piactereket. Csupán az év első felében a fogyasztóvédelmi hatóság közel 300 vizsgálatot folytatott le – leginkább próbavásárlások lefolytatásával.
Míg a fogyasztóvédelmi bírságok egyelőre mérsékeltek, addig a GVH bírságtételei már magasak. A booking.com esetében például a hatóság 382,5 millió forintos bírságot szabott ki, kifogásolva a társaság jogsértő kommunikációs gyakorlatát és a fogyasztók pszichés befolyásolását. Korábban 100 millió forintot meghaladó bírságot kapott az Elittárs társkereső és az Elf Bar termékeket forgalmazó két webáruház is.
Az Elittárs a hatóság döntése értelmében valótlanul keltette azt a benyomást a fogyasztókban, hogy szolgálgatása előfizetése megvásárlása nélkül is alkalmas párkereső tevékenység folytatására. A két webáruházat pedig azért bírságolta meg a GVH, mert megtévesztően tartották fenn azt a látszatot, hogy legálisan rendelhetőek Magyarországra Elf Bar termékek. A tapasztalatok szerint a hatóságok megállapításai pár, jól körülhatárolható kategóriába oszthatók.
Fogyasztói vélemények, értékelések
A fogyasztói vélemények az online piactérben jelentős szerepet játszanak abban, hogy valaki milyen terméket vagy szolgáltatást választ.
„Nem meglepő módon ezért a hatóságok kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy ezek az értékelések valósak legyenek, azok elhelyezése ne legyen megtévesztő. Elvárt az is, hogy a szolgáltató egyaránt tüntesse fel a pozitív és a negatív véleményeket is, továbbá az értékelési szempontrendszert és a módszertant tegye világossá a fogyasztók számára” – magyarázza Tarján Zoltán ügyvéd.