Fekete doboz, kamerák és digitális rendszerek: “A hozzájárulásom nélkül is felhasználhatók lesznek a vezetési adataim? Mi a helyzet az adatvédelemmel?
A technológia ebben az esetben sem új: a legtöbb márka modelljei már jó pár éve rendelkeznek SIM kártyával, lehetővé téve olyan szolgáltatásokat, mint az időjárás-előrejelzés, aktuális útinformációk, irodai asszisztens vagy baj esetén vészhelyzeti hívás kezdeményezése. Az új szabályozással kötelezővé vált “fekete doboz” pedig képes adatok rögzítésére és tárolására is, így őrizve meg egy baleset során a gépjármű által mérhető adatokat. Gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen időtartamot rögzít a készülék. Bár az egyes gyártóktól más-más válasz érkezik erre, azt lehet mondani, hogy a baleset előtti 1 percet, illetve magát a balesetet rögzíti a rendszer. Ez az információ azután a szakszervizben, vagy egyes technológiák esetében akár távoli eléréssel is kinyerhető. A felhasználhatóság pedig attól függ, hogy van-e rendőri intézkedés, elrendeli-e a hatóság a felvételek kiadását. Ha nem, akkor minden esetben kell a felhasználótól egy beleegyező nyilatkozat, amely alapján a kérvényező külső fél hozzáférhet és megtekintheti az adatokat.
A szigorú EU-s adatvédelmi szabályozás 2018 májusa óta jelen van mindannyiunk életében, és mivel azóta a gépjárművek adatrögzítési képessége is rohamosan fejlődött, minden márka arra törekszik, hogy megfeleljen az adatvédelmi követelményeknek. A szabályozók részéről mindig is a biztonság fokozása lesz a fő szempont, és ennek megfelelően igyekeznek olyan biztonságtechnikai eszközöket előírni, amelyek csökkentik az autós balesetekben megsérült vagy elhunyt személyek számát. A mellékelt ábrán jól látható, hogy a 2000-es évektől milyen jelentősen sikerült visszaszorítani a halálos kimenetelű balesetek számát az EU-ban. Ugyan a COVID-járvány hatására látványosan visszaesett a balesetek száma, majd 2022-re újra emelkedni kezdett, de a várható trendvonal jól mutatja, hogy milyen mértékben szeretné csökkenteni ezt a számot az EU.