Bekeményítettek: szigorúbb szabályok vonatkoznak a nehézgépjárművekre

Az Európai Unió Tanácsa elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet, az immár naprakész szabályok tovább kívánják csökkenteni a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékeket állapítanak meg.

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós tagállamok kormányainak képviselőiből álló testület brüsszeli közleménye szerint a szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások hozzá fognak járulni ahhoz, hogy növekedjen a kibocsátásmentes járművek részaránya a nehézgépjármű-állományon belül, miközben biztosítják az ágazat versenyképességének megőrzését és fokozását.

Szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el az EU
Szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokat fogadott el az EU
Fotó: Depositphotos

A naprakésszé tett szabályok kiterjesztik a meglévő rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre, köztük a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.

Az új szabályok a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték mellett - amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő - 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozóan további célértékeket határoz meg. A szabályok, az eredeti, 30 százalékos javaslat helyett 45 százalékos kibocsátáscsökkentést írnak elő 2030-tól, 65 százalékos kibocsátáscsökkentést 2035-től, és 90 százalékos kibocsátáscsökkentést 2040-től.

A célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak. A városi autóbuszok esetében 2035-re az új városi autóbuszok 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérésénél távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.

Véleményvezér

Trump korbácsot ragad Putyin ellen

Trump korbácsot ragad Putyin ellen 

Putyinnak most már keményebben odavágnak.
A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo