Keleti kapu

Amíg közös vállalatok sokasága jött létre a határ mentén, gyakorlatilag egyet sem hoztak létre mostanában a gazdasági érdekek Jász-Nagykun-Szolnok, illetve Hajdú-Bihar relációjában, de ez érthető is. A Szolnoki térség már inkább Budapest felé nyit, vonzódik, arrafelé keresi a kapcsolatokat. A szakmai, üzleti érdek Debrecen és környékét, illetve Nyíregyházát például közvetlenül összekapcsolja. A határmentiség és az M5-ös, M3-as autópálya fejlesztése csak két megyét érint. A régió közös nevezőjét egyelőre még keresik.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Életadó út

Az Észak-alföldi Régiót mind nehezebb autóval, vonattal megközelíteni - a térség utat, vasutat építtetne tehát. És gátat, tározót, hogy a Tisza ne veszélyeztesse sem a lakosságot, sem a befektetők anyagi biztonságát. A remény, hogy mindez megvalósul, néha erősebb, néha gyengébb.

Tavaly novemberben az Észak-alföldi Régió lakosait mérsékeltebb optimizmus jellemezte. Decemberben visszafogott pesszimizmus, januárban átlag felett javult a lakosság véleménye, februárban szintén a mérsékeltebb optimizmus kategóriát használta a GKI Gazdaságkutató Rt., amikor értékelte a hét régióban a fogyasztók várakozásait. Ez a tekintélyes ingadozást mutató "hangulatjelentés" mást jelenthet a konjunktúrakutatónak és mást annak, aki az adott térségben él, és hivatalból is látja a helyi történéseket, fejleményeket. Tokár István, az Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács elnöke vajon látja-e a véleményváltozást előidéző okokat?


fotó: Fényes Gábor
TI: A régió három megyéjét elvileg a 4-es főút és a 100-as vasútvonal fűzi fel, köti egymáshoz. Ám Hajdú-Bihar és Szabolcs-Szatmár-Bereg a megközelíthetőség szempontjából jóval előnyösebb pozícióba került az M3-as továbbépítésével. Ezzel a régión belül az elérhetőségük, a befektetővonzásuk nagyon eltérővé vált már most is. Akármennyire is régióról és a régió fejlesztéséről szólt és szól a fáma, a megyék vezetői és lobbistái nem egyforma eredménnyel tevékenykedtek: Hajdú-Biharnak és Szabolcs-Szatmár-Beregnek sokkal eredményesebb volt a befolyása.

 

PP: A regionális fejlesztési tanács nem lobbizhat?

TI: Január elsejétől töltöm be ennek a tanácsnak az elnöki tisztét, azóta azon igyekszem: találjuk meg, jelöljük ki a közösen fejleszthető, valóban régiós érdekeket szolgáló feladatokat. Megtörtént. A 4-es főút négysávosítása, illetve időnek utána az M4-es megépítése mellett voksoltunk, és a 100-as vasútvonalat akarjuk olyanná fejlesztetni, hogy a vonatok 160 kilométeres sebességgel közlekedhessenek rajta. Legalább ilyen fontosságú, sőt akár előbb is megvalósítandó a közlekedési infrastruktúra fejlesztésénél az árvízvédelem, a Vásárhelyi-tervben szereplő tározók elkészítése. Mindhárom megye vezetője egyetért abban, hogy a pályázatok előkészítésénél, a 2007 utáni pályázati források megszerzésénél e programokat soroljuk a legelső helyekre, s ha e közös régiós célok élnek, megvalósulnak, szorgalmazzuk a helyi fejlesztéseket.

 

PP:Február végén - amikor ezt az interjút készítjük - a Tisza még kényelmesen elfér a medrében, a kívülálló igazán nem érti, vajon miért kell külön is szorgalmazni az árvízvédelmet.

TI: Azért, mert a Vásárhelyi-terv, amelyet kormányprogram részletez, pénzügyi ütemezés tartozik hozzá, ha nem szorgalmazzuk külön, félő, hogy háttérbe szorul. Ahogy távolodunk 2000-2001-től, a hatalmas árvizek idejétől, úgy mérséklődik a veszélyérzet. A 2006-ra tervezett tározó megépítésének ma várható ideje 2008. Akkor, amikor megszületett maga a terv, szerepelt benne egy 65 milliárd forintos vidék- és infrastruktúra-fejlesztési pénzügyi program is, de tavaly már az derült ki: erre nincs hazai pénz, illetve majd megszerezzük az Európai Uniótól. De ma már azt is látni lehet, hogy a vidék- és infrastruktúra-program tervezése a 2005-2006. évi pályázat-előkészítési tervek közé, a megvalósításuk a 2007. év utáni évekre tevődött. Meg is kérdeztem, amikor közölték velünk, hogy csúszik a tározók megépítése, hogy erről szóltatok-e a víznek is.

PP: A legutóbbi időkig az ország kettéosztottságát a Duna jelentette, ám a keleti és nyugati fejlődési, fejlettségi különbség eltűnni, átalakulni látszik, s újabban északi és déli az ellentétpár. Eszerint az észak-alföldi régió a vesztesek közé tartozott régebben is, oda tartozik most is. Érzik-e ezt Szolnokon, Debrecenben, Nyíregyházán?

TI:  Itt vagyunk az ollóban: a térkép önmagáért beszél, ha nem vagyunk észnél, kikerül bennünket minden. A 3-as autópálya megoldja Hevesnek, Borsodnak a gondjait, az 5-ös Csongrád megyét hozza helyzetbe. Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megye egy nagy katlan közepén van, érdekünk, hogy ezt a helyzetet megváltoztassuk.

 

PP:Az ország hét régiója ugyanannál a kasszánál sorakozik. Van-e jelentősége annak, hogy ki érkezik elsőnek, másodiknak, és ki utolsónak?

TI: A belföldi források, az ágazati és a regionális operatív programok pénzei megszerzésének mechanizmusát nem gondolták elég jól végig. Pont azt nem sikerül elérni, amit eredetileg akartunk. A területi kiegyenlítődés ugyanis nem valósul meg. A kérdés az, hogy a verseny milyen szabályok szerint zajlik. Mert azt tudjuk, hogy kik adják be a pályázatokat, meg azt is, hogy kik nyernek, azt azonban kevésbé, hogy egyes térségek érdekei hogyan érvényesülnek azonos színvonalú pályázatok elbírálásánál. Az a gyakorlat egyszerűen nem folytatható, hogy egy operatív programon belül úgy hirdetnek nyertest vagy nyerteseket, hogy a felzárkóztatás igényét figyelmen kívül hagyják.

Teljes cikk a Piac és Profit márciusi számában.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo