Kapós a Falcon luxusgép, mindjárt kettőt is vesz belőle a kormány

Felderítőgépnek álcázott használt luxus repülőket vásárol a kormány. Az ára még titok, de a honvédelmi miniszter szerint nagyon megéri: az újonnan 70-80 millió euróba kerülő gépet használtan a feléért odaadják. Igaz, lehet, hogy át kell még festeni, mert a business jetet – a HM szerint – felderítő és futárgépként használják majd.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A Dassault Falcon 7X business jet tipikusan üzleti célra, legfeljebb 16 VIP-utas interkontinentális távolságra (akár 11 ezer kilométerre) történő szállítására készült. A nagy múltú francia cég által gyártott gépek kategóriájukban azért számítanak különlegesnek, mert három hajtóművesek, ami extra biztonságot jelent a hosszú, óceán feletti utak során. Ugyanakkor drágább üzemeltetést is, szemben két hajtóműves amerikai, kanadai és brazil riválisaikkal.

Kép: Die Welt

Csak az üzemeltetés egy évre a sherpareport.com összeállítása szerint több mint félmillió euró, amiben nincs benne az üzemanyag és az évi szerviz költsége.

A Falcon 7X ugyanannak a típuscsaládnak a tagja, mint az a Dassault Falcon 900LX, amely Csányi Sándor OTP-vezér birtokában van. Elődjének megvásárlását – miután számos alkalommal bérelték – korábban szintén fontolgatta a kormányzat.

Az Orbán-kormány egyébként nem most találkozik először a Falconokkal: 2002-ben egy ilyen, svájci tulajdonban lévő gépet bérelve utazott a kormánydelegáció Bostonba, ahol a miniszterelnök díszdoktori címet kapott.

Közben az új gépek piacán megjelent a Dassault új business jetje jó 38 millió euróért. Ennyiért viszont leszállás nélkül tudja megtenni a London–Tokió vagy Párizs–Peking utat. A Falcon 6X kanadai hajtóművet kap, mivel elődjének francia hajtóművével kudarcot vallottak, és sokmilliós kártérítést várnak.

Egy terület, ahol a 2008-as pénzügyi világválság máig érezteti hatását, az a milliárdosok és nagyvállalatok által használt business jetek piaca.

Kép: Die Welt

A takarékosság miatt sok használt géptől váltak meg tulajdonosaik, és ez további nyomást gyakorolt az új gépek árára. A gazdasági fellendülés jeleire a francia Dassault Aviation a napokban bejelentette, hogy Falcon 6X típusmegjelöléssel új, hosszú távú repülésekre alkalmas business jetet fejlesztett, amely 2021 elejére készül el.

Jacht mellé mini tengeralattjárókat vesznek az újgazdagok
Akárcsak a jachtok esetében, a világ legtöbb országában nem kötik állami engedélyhez a tengeralattjárók vásárlását sem. Magáncélra bárki szerezhet egyet, akinek van rá pénze. A hatóságok jóváhagyása csak akkor kell, ha üzleti célú a tengermélyi kalandozás. 400 000 fonttól (137 millió forint) 5 millióig terjed a mini-tengeralattjárók árszintje.
A Falcon 6X hajtóműveit a kanadai Pratt&Whitney szállítja. Az új gép tervezett elődje, a Falcon 5X soha nem szállt fel, mert a francia Safran hajóművei éveket késtek, majd újabb hibák léptek fel. Ezek után 15 megrendelő visszalépett, a Dassault pedig felmondta a szerződést a Safrannal, és kártérítést igényel az óriási veszteség miatt. Az igény mérete elképzelhető, ha tudjuk, hogy a 6X kifejlesztése kereken egymilliárd euróba került.

Jó 12 méter hosszú, 3 méter széles és 2 méter magas kabinjában 16 utas számára van hely. Ez lesz az eddigi legtágasabb gép ebben a kategóriában, mert a felmérések szerint a rendelők számára az utaskabin mérete a legfontosabb tényező. A Dassault újdonságának vetélytársa a Gulfstream G500-asa, amely idén kerül forgalomba, és a Bombardier Global 5000, amely már 2005 óta repül.

(Forrás: Magyar Nemzet, Die Welt)

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo