A Dassault Falcon 7X business jet tipikusan üzleti célra, legfeljebb 16 VIP-utas interkontinentális távolságra (akár 11 ezer kilométerre) történő szállítására készült. A nagy múltú francia cég által gyártott gépek kategóriájukban azért számítanak különlegesnek, mert három hajtóművesek, ami extra biztonságot jelent a hosszú, óceán feletti utak során. Ugyanakkor drágább üzemeltetést is, szemben két hajtóműves amerikai, kanadai és brazil riválisaikkal.
Csak az üzemeltetés egy évre a sherpareport.com összeállítása szerint több mint félmillió euró, amiben nincs benne az üzemanyag és az évi szerviz költsége.
A Falcon 7X ugyanannak a típuscsaládnak a tagja, mint az a Dassault Falcon 900LX, amely Csányi Sándor OTP-vezér birtokában van. Elődjének megvásárlását – miután számos alkalommal bérelték – korábban szintén fontolgatta a kormányzat.
Az Orbán-kormány egyébként nem most találkozik először a Falconokkal: 2002-ben egy ilyen, svájci tulajdonban lévő gépet bérelve utazott a kormánydelegáció Bostonba, ahol a miniszterelnök díszdoktori címet kapott.
Közben az új gépek piacán megjelent a Dassault új business jetje jó 38 millió euróért. Ennyiért viszont leszállás nélkül tudja megtenni a London–Tokió vagy Párizs–Peking utat. A Falcon 6X kanadai hajtóművet kap, mivel elődjének francia hajtóművével kudarcot vallottak, és sokmilliós kártérítést várnak.
Egy terület, ahol a 2008-as pénzügyi világválság máig érezteti hatását, az a milliárdosok és nagyvállalatok által használt business jetek piaca.
A takarékosság miatt sok használt géptől váltak meg tulajdonosaik, és ez további nyomást gyakorolt az új gépek árára. A gazdasági fellendülés jeleire a francia Dassault Aviation a napokban bejelentette, hogy Falcon 6X típusmegjelöléssel új, hosszú távú repülésekre alkalmas business jetet fejlesztett, amely 2021 elejére készül el.
Jó 12 méter hosszú, 3 méter széles és 2 méter magas kabinjában 16 utas számára van hely. Ez lesz az eddigi legtágasabb gép ebben a kategóriában, mert a felmérések szerint a rendelők számára az utaskabin mérete a legfontosabb tényező. A Dassault újdonságának vetélytársa a Gulfstream G500-asa, amely idén kerül forgalomba, és a Bombardier Global 5000, amely már 2005 óta repül.
(Forrás: Magyar Nemzet, Die Welt)