Hozzátette, a negatív folyamatok ellenére a Gorenje eladásai stabilak voltak tavaly is, a nagy háztartásigépeknél 18 százalékos darabszám szerinti növekedéssel zártak, mintegy 231 ezer darabot adtak el 30 milliárd forint értékben és ezzel megőrizték a piacvezető helyüket. A kisgépek eladását 12 százalékkal növelték, 170 ezer darabot értékesítettek, ami 3,5 milliárd forintos forgalmat jelent.
Máshol is csökkent a kereslet Európában
A GFK piackutató adatai szerint egész Európában visszaesett a nagy háztartásigép-fogyasztás tavaly, de az országokat nézve itthon volt a legnagyobb mértékű. Magyarországot a svédek követik, ahol 14 százalékkal kevesebb készüléket vettek a háztartások, majd a lengyelek jönnek, ahol az eladások 12 százalékkal csökkentek. Pozitív eredményt nem nagyon lehet látni, Törökországban tapasztaltak emelkedést és az ukrán piac is jobban teljesített, de a háború miatt alacsony is volt a bázis, ezért ezt kevésbé lehet összehasonlítani más országok adataival.
Megfigyelhető a magasabb minőségre való törekvés
Szinte minden magyar háztartásban alapkészülékek a sütők, a hűtők és a mosógépek, ezért nem meglepő, hogy a nagygépek közül tavaly is a mosógép és a hűtő fogyott a legnagyobb számban: előbbiből 256 ezer, utóbbiból 223 ezer talált gazdára. A nagygépek közül a mosogatógépeknek évek óta emelkedik a penetrációja: tavaly mintegy 121 ezret vettek a magyarok, így kb. minden negyedik családban van ilyen készülék. A népszerűség nem véletlen, ugyanis egy átlagos kézi mosogatáshoz képest - ahol kb. 100 liter vizet használunk el –, egy mosogatógép 12-13 liter vizet használ, így jelentős spórolást biztosít.