Jön a fekete karácsony?

A karácsonyi szezon az Egyesült Államokban minden évben hagyományosan a Hálaadás napját követő pénteken (Black Friday, azaz Fekete Péntek) veszi kezdetét, ami ebben az évben múlt péntekre esett. Az Equilor Befektetési Zrt. decemberi elemzése ennek kapcsán azt vizsgálta, hogy miként alakulhat idén a karácsonyi vásárlási szezon itthon és a nagyvilágban. Az előrejelzések alapján az idei karácsony szegényebb lesz a tavalyinál: az üzletek forgalma hazánkban és a tengerentúlon egyaránt csökkenhet, az Egyesült Államokban esetleg stagnálhat. Az internetes kereskedelem azonban tovább bővülhet, igaz, csak kisebb mértékben mint korábban.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A nemzetközi trendeknek megfelelően a magyar kiskereskedelmi piac zsugorodásnak indult a recesszió következtében. Ez a folyamat Magyarország esetében akár el is húzódhat, mivel az előrejelzések szerint a GDP - szemben a fejlett piacgazdaságokkal - még jövőre is csökkenhet. A visszaesés nemcsak hazánkban, de globálisan is főként a fogyasztás, illetve ehhez köthetően a kiskereskedelmi forgalom apadásával magyarázható. A magyar kiskereskedelmi üzletek eladási forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4%-kal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől, ami nem sok jót ígér az év utolsó hónapjaira.

A helyzet a tengerentúlon sem rózsás: az ünnepi szezon beköszöntével egy kérdés foglalkoztatja a kiskereskedelmi szektorban érdekelt szereplőket: vajon a kereskedők képesek lesznek-e akcióikkal kihasználni a 2009. márciusi mélypontokról visszaemelkedő (bár az utóbbi időben ismét ingadozó) fogyasztói bizalmat, vagy a válság nyomán növekvő munkanélküliség miatt erősebb lesz a háztartások óvatossága pénzügyi értelemben és így tavalyhoz képest kisebb forgalmat tudnak csak elérni a kereskedők. Az előrejelzések egyelőre abba az irányba mutatnak, hogy az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat. Az Equilor véleménye szerint a tavalyi évben mért 3,4%-os esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelemben mért forgalom a karácsonyi időszakban. Biztatóak viszont az online kiskereskedelem idei forgalmára vonatkozó prognózisok, így erre a szegmensre különösen érdemes lesz odafigyelni idén karácsonykor.

A lakosság fogyasztására a legnagyobb hatást mindenhol a munkaerőpiaci helyzet és az abból következő jövedelmi helyzet gyakorolja. A munkanélküliség a jelenlegi előrejelzések szerint globális szinten 2010. közepéig nőhet, azaz a bizonytalan helyzet még legalább két negyedéven át nyomás alatt tarthatja a globális fogyasztást.

A tengerentúlon a karácsonyi szezon szempontjából kulcsfontosságú Fekete Péntek forgalmi adataiból a tapasztalatok szerint akár messzemenő következtetések is levonhatók a következő hetekre vonatkozóan. Összességében elmondható, hogy idén ez a nap vegyesen sikerült: becslések szerint bár mind az online, mind az össz-kiskereskedelmi szegmensben a vásárlók száma jelentősen nőtt az egy évvel ezelőtti szinthez képest, az egy főre jutó elköltött összeg alulmúlta a tavalyi adatokat.

Véleményvezér

Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo