Jó üzlet a magyar fűszerpaprika

A magyar prémium minőségű őrölt fűszerpaprika külföldön is keresett termék. Bár a klímaváltozás, a növekvő termelési költségek kihívást jelentenek, a hatékonyabb technológiai megoldások, nagyobb szervezettség, erősebb marketing révén erősödhet az ágazat – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképéből. 

A fűszerpaprika termelési költsége az elmúlt évtizedben mintegy megkétszereződött, a teljes költség akár az ötmillió forintot is elérheti hektáronként. A ráfordítások csaknem felét a betakarítás teszi ki, de a gyommentesítés is számottevő. Elmondható, hogy alapvetően az intenzív – akár nagyüzemi, akár kiskerti, kisüzemi – termesztés tekinthető kifizetődőnek. A klímaváltozásból fakadó kihívások – például a nappali és az éjszakai hőmérséklet közötti hirtelen és nagy hőmérsékletváltozás, illetve a napégést okozó UV-sugárzás – számottevő stresszt jelentenek a növények számára, befolyásolják a hozamot. Továbbá az egyre jellemzőbbé váló monszunszerű csapadék is jelentős károkat okoz. Különösen a magasabb hozzáadott értékű, prémium termékek alapanyag-előállítása során indokolt lehet a hideghajtatás felé elmozdulás. Mindemellett a termelői integráció mind technológiában, mind hatékonyságban, mind versenyképességben előrelépést jelent – erre hazánkban is több jó példa van az ágazatban. (NAK)



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo