Jó éve lehet a kereskedőknek

Tartós lehet a növekedés a kiskereskedelemben elemzők szerint, viszont bizonytalanságot okoz a vasárnapi zárvatartás kérdése. A fogyasztást a csökkenő üzemanyagárak is megtámogatták.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly decemberben tovább élénkült a kiskereskedelmi értékesítés, a forgalom az előző havi 5,1 százalékot követően 5,6 százalékkal haladta meg az egy évvel  korábbit a naptárhatástól megtisztított adatok szerint, a kiigazítatlan adatok pedig  5,1 százalékról 6,2 százalékra gyorsuló növekedést mutatnak - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Az üzemanyagárak alakulása egyre jobban megjelent a forgalomban is, a fogyasztás volumene 10,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a novemberi 8,6 százalékos emelkedés után. Az élelmiszerek forgalma viszonylag mérsékelten, 2,9 százalékkal nőtt a novemberi 2,7 százalékos emelkedés után, a nem élelmiszeripari termékek forgalomnövekedése 7,6  százalékos volt.

Török Bálint, a Buda-Cash Brókerház Zrt. elemzője szerint a várakozásoknak megfelelően a lényegesen csökkenő üzemanyagáraknak, a lakosság javuló jövedelmi helyzetének köszönhetően továbbra is élénk a hazai kiskereskedelem és általában a háztartások fogyasztása. „Bizonyára segít ebben a devizahitelek elszámolása is, valamint a KSH adatai szerint tartósan javuló foglalkoztatás” – hangsúlyozta.

Az elemző szerint a következő negyedévekben a fogyasztás továbbra is bővülni fog, habár a bázisidőszak (2014 eleje) elég erős volt, így szerényebb éves ütem sem lenne meglepő. A hosszabb távú kilátások már bizonytalanabbak, de egyelőre úgy tűnik, hogy tartós lehet a növekedés - írta.

ÖSSZEZAVARODTAK AZ ONLINE KERESKEDŐK A VASÁRNAPI ZÁRVATARTÁS SZABÁLYA MIATT
Konzultációt kezdeményezett a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) a Nemzetgazdasági Minisztériummal, melynek célja egységes és helyes jogértelmezés kialakítása a vasárnapi zárvatartással kapcsolatban
Németh Dávid, a K&H vezető elemzője szintén úgy véli, hogy az adatok megerősítik a csökkenő olajár következtében, a múlt év utolsó hónapjaiban kialakult trendet, az üzemanyagok iránti kereslet fokozatos emelkedését. „Emellett a nem élelmiszerek körében bekövetkezett szintén jelentős, közel 8 százalékos decemberi forgalombővülés arra utal, hogy a lakosság egyre bátrabban költ tartós fogyasztási cikkekre is” - kommentálta az adatokat.  Németh Dávid szerint az is látszik, hogy a lakossági fogyasztás stabilizálódott, hozzátéve: az idén is a 2014-eshez hasonló, 4-5 százalékos forgalombővüléssel lehet számolni.

Bizonytalan a vasárnap

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint a GDP növekedése és az emelkedő reáljövedelmek állnak a várakozásoknál jobb eredmények hátterében. Közölték, az idén előreláthatóan tovább nő a kiskereskedelem, de kisebb ütemben mint 2014-ben. Bizonytalan például, hogy az üzletek vasárnapi bezárása milyen nagyságú forgalomvesztéssel jár, a szakemberek többsége azzal számol, hogy a rövidebb nyitva tartási időben kevesebb lesz a fogyasztás - olvasható az OKSZ kommentárjában. (A turizmusban is gondot jelenthet a sokat vitatott rendelet.)

A szövetség úgy véli, kisebb lesz a GDP növekedési üteme is, ennek nyomán a jövedelemkiáramlás. Az alacsony olajár és a fogyasztói árak előreláthatóan változatlan szintje ugyanakkor kedvez a kereskedelemnek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo