Javul a piac, kisebb lesz a leárazás

Az árzuhanások mértéke és a kiárusításba vont cikkek köre is szűkebb lehet a korábbiaknál a nyári kiárusítások alatt az OKSZ szerint, mivel stabilabb elsősorban a ruházati piac.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 

Kép:Pixabay

Úgy tűnik, idén az első kánikulai napokat megelőzi az árleszállítás első hulláma. Az egyes áruházak különböző időpontokban kezdik a nyári termékek leárazását: július eleje a kereskedelemben hagyományosan a nyári termékek kiárusításának kezdete, a vásár pedig eltart egészen augusztus végéig. A nyári vásár döntő részben a ruházati cikkek kiárusítása, de nyári sportszert, játékot is találni a leárazást hirdető árcédulák alatt. A foci vb is rányomja bélyegét a nyári vásárra, hiszen a tornát (vagy éppen már a kieséseket) követően jóval olcsóbban lehet megvenni mindazt, amin a reklám a labdarúgás csúcstalálkozóját hirdeti.

Az áruk átárazása mára olyan stratégiai eszközzé vált, amellyel a kereskedők a forgalom növelését segítik elő. A kiárusítás fő célja a kedvcsinálás a vásárláshoz. A kereskedő meg akarja tartani vásárlóit, de újakat is szeretne becsalogatni üzletébe, annak reményében, hogy a leárazási időszakot követően is nála vásárolnak. A leárazás olyan engedmény, amikor a kereskedő a reklám kedvéért lemond bevétele egy részéről, így alaposan meg kell fontolnia annak árukörét és mértékét.

A leárazás másik célja, hogy a kereskedő megszabaduljon a felesleges készlettől: a vásárló üzletbe csalogatásához mindig széles választék kell, így egy-egy időszak legvégén óhatatlanul megmaradna a polcra rakott áruk egy része. A gondos vásárló már májusban, júniusban keresi a nyári cikkeket (főleg, ha a pénztárcája engedi), a kereskedő pedig július elején már látja, mi az, ami jobban, vagy kevésbé fogy. Július elején természetesen a reklám a fő cél, az idő múlásával pedig egyre gyakrabban a kevésbé fogyó készletekre teszik ki az akciós táblát.

A leárazás legfontosabb szabályai

- nem téveszthető meg a vásárló azzal, hogy már a kiárusítás kezdetén nem kapható a meghirdetett termék (minden kereskedő álma, hogy egy nap alatt elkapkodjanak mindent, de sajnos a gyakoribb az, hogy a szállító nem szállít időben),

- többféle feltüntetett ár esetében a vásárlónak a legkisebbet kell fizetnie (a reklámújságban, a kirakatban, a polcon és a nyugtán ugyanannak az árnak kell lennie),

- az „akciós árut nem cserélünk” felirat megtévesztő, a minőségi kifogás ugyanis nem utasítható el a leárazás miatt, kivéve, ha az árengedmény oka egy minőségi hiba, amiért viszont később már nem lehet panaszt tenni.

A leárazás természetesen jó a vásárlónak, hiszen ilyenkor olcsóbban veheti meg a kedvére való árucikket. A vásárlók egy része eleve a kiárusításra tartalékol, ami persze azzal a kockázattal is járhat, hogy a korábban kinézett termék esetleg addigra elfogy, vagy egyszerűen csak kimarad a leárazásból. A kirakatokban díszelgő akciós táblák ugyanis nem azt jelentik, hogy minden egyes árucikk olcsóbb (bár erre is van példa), hanem csak a kereskedő üzletpolitikája és üzletmenete alapján kiválasztott termékeket kapni engedménnyel.

A leárazás időszakáról és a kiárusításra kínált termékekről, valamint az árengedmény mértékéről a kereskedő szabadon dönthet.

A nyári vásár legnagyobb szelete a ruházati termékek köre. 2014-ben kedvezőbb a ruházati piac helyzete, mivel a KSH adatai szerint alaposan megugrott a vásárlások értéke. A ruházati termékek vásárlásának értéke a szakáruházakban 2013-ban 423 milliárd forint volt, amely már ebben az évben is az átlagnál gyorsabban bővült (2012-ban 405 milliárd forint volt a ruházati kereskedők bevétele, ami változatlan áron számítva 5%-os - volumen - növekedést takar). A ruházati piac részaránya 6% körül mozog a kiskereskedelemben. 2014. első negyedévében 14%-kal nőtt a költekezés a ruházati piacon (volumenben). A lendület áprilisban sem tört meg, a 12%-os piacbővülés jóval az átlag felett mozog.

A nyári hónapokban (júliusban-augusztusban) a korábbi években 30-32 milliárd forintot költöttek a vásárlók a ruházati áruházakban, butikokban. Ez az érték 2013-ban 34-35 milliárd forintra nőtt, 2014-ben további piacbővülés várható az év első időszakának eredményei alapján. Az akciós árak nyomán a leárazásokat megelőző hónapokhoz képest természetesen csökken az átlagos árszint a kiárusítások idején.

Az akciós táblák nem változnak, de úgy tűnik, az árzuhanások mértéke és a kiárusításba vont cikkek köre szűkebb is lehet a korábbiaknál, bár az időjárás ebbe még beleszólhat, mint már annyiszor. Ez a piacjavulás ára, ezért az akcióvadász vásárlóknak szemfülesebbnek kell lenniük, ezért érdemes több időt szánni a kirakatok, áruházi újságok nézegetésére. A ruházati kereskedelem megugrásában feltehetően szerepet játszik az online pénztárgéprendszer is, emiatt azonban akciók nem maradnak el.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo