Inkább a külföldben bíznak

Az Ecostat januári kis- és középvállalati (kkv), 43,2 százalékos konjunktúra-indexe több mint három százalékkal kedvezőbb az előző havi értéknél, szintje azonban még mindig elmarad az előző évek átlagától - áll az Ecostat Gazdaságelemző és Piackutató Intézet pénteki közleményében.

A magyarországi vállalkozások üzleti várakozásainak összesített mérőszáma a júliusi meredek visszaesést követően viszonylag széles sávban, alacsony szinten ingadozott. Az üzleti várakozások trendvonala a szeptemberi mélypont után emelkedőre váltott, szintje azonban 5-6 százalékponttal alacsonyabb az előző évek átlagánál. A vállalkozások 2007 első félévére vonatkozó helyzetértékelése mérsékelt bizalomerősödést jelez. Az üzleti bizalom javulásában a globális konjunktúrával összefüggő kedvező reálgazdasági adottságok meghatározó szerepet játszanak. Elemzői várakozások szerint a világgazdaság növekedési üteme ebben az évben öt százalékhoz közeli lesz, a világkereskedelem erőteljes bővülése mellett.

Az Ecostat legutolsó előrejelzése szerint 2007-ben a bruttó hazai termék éves növekedése 2,5-2,8 százalék közötti lesz, a fejlődést a külpiaci áruforgalom tíz százalék feletti dinamikája támogatja. A beruházási tevékenység a bázishatásnak és az uniós transzfereknek köszönhetően a második félévben élénkülni fog, mértéke éves szinten megközelítheti a GDP dinamikáját. A vásárlóerő bővítésére a kormány szándéka szerint az idén nem lesz lehetőség, a reálkeresetek várhatóan 3,5 százalékkal, a lakossági fogyasztás 0,5 százalékkal fog csökkenni.

A magyarországi kis- és középvállalatok idei fejlődési esélyei a makrogazdasági sarokszámok ismeretében az előző évekénél kedvezőtlenebbek lesznek - állapítja meg az Ecostat. Versenyképességük javítását, tőkeerejük érezhető növelését önerőből csak kevesen tudják biztosítani. Az EU támogatások az innovatív cégek tőkeerejét erősíthetik - fűzik hozzá. A hazai tulajdonú vállalkozások nem számolnak kedvező fordulattal a termelés alapvető feltételeiben. Az államháztartási hiány lefaragását célzó stabilizációs program és a költségvetés irányszámai alapján a vállalatcsoport értékesítési és jövedelmezőségi helyzete 2007-ben nem fog javulni. A kisvállalati kört érzékenyen érinti a hazai kereslet csökkenése, az importverseny erősödése és a fizetési kötelezettségek emelkedése.

Első félév: rossz idők

Az év első felében a hazai kis- és középvállalatok jövedelmezősége, likviditási helyzete romlik, a termékeik, szolgáltatásaik iránti kereslet szűkül - prognosztizálják. A működési terhek és az infláció növekedése a jellemzően alultőkésített, forgóeszköz hiánnyal küzdő szektor gazdálkodásában komoly nehézségeket okozhat. A vállalkozások kedvezőtlen üzleti várakozásait gyenge beruházási elkötelezettség kíséri. A lassuló, strukturális feszültségekkel terhes makrogazdasági környezetben új fejlesztési források elsősorban az EU-s támogatásokból nyerhetők.

Várakozások szerint az erős inflációs nyomás 2007 első félévében fennmarad, az árhullám tetőpontját várhatóan március-áprilisban éri el. Az Ecostat számításai szerint idén átlagosan 6,4 százalékos lesz az infláció. Január első napjaiban a kkv-k 2006-ra vonatkozó inflációs prognózisa 5,7 százalék volt, majdnem 2 százalékponttal meghaladta a tényleges értéket.

A múlt évi decemberi 12 havi árindexet 5,8-ra becsülték a vállalatok, ami viszont elmarad a tényleges ütemtől - teszik  hozzá.

Véleményvezér

Elszabadultak a Magyar Posta árai

Elszabadultak a Magyar Posta árai 

Ez most nem finom.
Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo