India és Kína lehet a turizmus megmentője?

A 2008 második félévében eszkalálódó globális pénzügyi válság a turizmust sem hagyja érintetlenül: a szektor bő egy évtizede tartó dinamikus fejlődése megtorpanni látszik, vélekedett Taleb Rifai, az ENSZ turisztikai szervezete, a WTO (World Tourism Organization) főtitkár-helyettese a Budapesti Gazdasági Főiskola nemzetközi turisztikai konferenciáján. Ugyanakkor bizonyos tendenciák optimizmusra adnak okot.

A 2008-ban jelentős méreteket öltő gazdasági válság világszerte kihívások elé állítja a turizmust és az idegenforgalmat, hívta fel a figyelmet a jövő főbb feladataira Taleb Rifai, az ENSZ turisztikai szervezetének főtitkár-helyettese a Budapesti Gazdasági Főiskolán megrendezett nemzetközi turisztikai konferencián.

A szektort érintő, 1995 óta fennálló konjunktúra 2007 végéig szinte töretlenül kitartott, évente 4,2-4,5 százalék körüli növekedést eredményezve. A pozitív tendenciáknak köszönhetően 2007-ben a növekedés üteme elérte a 6 százalékot is. A 2008-as adatok azonban kevésbé biztatóak: bár az év első hat hónapja még közel 4 százalékos bővülést mutatott, a főszezonnak számító július és augusztus már jócskán alulteljesített, júliusban világszerte mindösszesen 1 százalékos növekedést ért el a turizmus. A szakember a BGF konferenciáján ugyanakkor hozzátette, a kevésbé kedvező adatok mellett bizonyos tendenciák mégis optimizmusra adnak okot, mint például az ázsiai országokban rejlő potenciál, hiszen Kína vagy India újabb dinamizmust adhat a turizmus számára.

Mivel az utazók 60 százaléka Európából és az USA-ból érkezik, illetve, mivel a kibontakozó válság elsősorban az ő pénztárcájukra és költési hajlandóságukra van jelentős befolyással, az utazási szokások és preferenciák átalakulására számíthatunk az elkövetkező időszakban, tette hozzá Taleb Rifai főtitkár-helyettes. Mivel az utazás ma már nem luxuscikk, jóval inkább egyéni szükséglet, várhatóan nem az utazások száma fog csökkeni, hanem az utazás módja változik majd. A kiadásokra érzékenyebben reagáló fogyasztók figyelme így inkább a belföldi turisztikai lehetőségek felé fordul, illetve úti célul a már ismert, jól bejáratott helyeket választják majd, míg az üzleti utak terén is visszafogottság lesz jellemző.

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo