Ikarus-szerencse

Az Ikarus autóbuszainak szellemi központja Székesfehérvár lesz, ám a gyártásnak, összeszerelésnek Kína ad otthont - januárban már működik Széles Gábor vállalakozása.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt


A múlt is szép volt
Kína az Európai Unióra és Kuba közbeiktatásával Latin-Amerikára kacsintgat, miközben Magyarország a kínai piac meghódításában kíván egyről a kettőre jutni. Széles Gábor nagyvállalkozó pedig e glóbusznyi üzleti láncolat kellős közepén tudhatja magát, május 22.-e óta mindenképpen. A székesfehérvári Ikarus gyárat ez év januárjában visszaszerző Széles Gábor öt hónap leforgása alatt valóban szerencsés helyzetbe hozta az autóbuszgyártás neves vállalatát, az akkoriban ismertetett távol-keleti elképzeléseket sikerült valóra váltani. A kínai olimpia egyik fontos tartományában, illetve városában  - Shandongban, illetve Qingdaoban - 2007 januárjában elkezdődik az Ikarusok gyártása. Május 22-én Székesfehérváron már az idevágó részleteket is ismertethette nemzetközi sajtóján Széles Gábor és a magyar üzletember qingdaoi üzleti partnere, valamint az ottani hatalmi központnak - a Kínai Kommunista Párt tartományi és városi vezetőjének - főtitkári rangban lévő funkcionáriusa. 

A végleges szerződést a közeljövőben írják alá még csak nem is a gyárnak otthont adó kétmillió lelkes városban, hanem Pekingben, a Népek Palotájában. A felek megállapodása szerint Li Chuang, aki a város ipari parkjában befektetőként vállal szerepet, 51 százalékos tulajdonosává válik a vegyes vállalatnak, 49 százalékkal pedig az Ikarus részesedik. A 30 millió dollár alaptőkével induló vállalkozás az első menetben az év végéig felépíti egy 20 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot, miközben a magyar fél fő szerepvállalása a technológiai ismeretek, eszközök, névhasználati jogok átadása mellett az alapvetően továbbfejlesztett autóbuszokban testet öltő mérnöki munka lesz. Széles Gábor jellemzésképpen annyit mondott, hogy a járművek kategóriájukban a versenytársakéhoz képest 20 százalékkal olcsóbban gyárthatók. Amúgy pedig a korábbiakból jól ismert 200-as és 400-as buszcsaládokra alapozott, moduláris felépítésű újdonság került ki a konstruktőrök műhelyéből, az 500-as család

Az első időkben a futómű és a motor még tőlünk utazik a Távol-Keletre, ám mindkét fődarab gyártásának Kínában is van hagyománya, tehát onnan várható a szállítás. Széles Gábor a hazai beszállítói köröknek is üzent természetesen, mivel a magyarországi vállalkozások úgynevezett komponensgyártóként szerephez juthatnak. A Videoton Holding - Széles másik fehérvári vállalkozása - pedig amúgy is hosszú távú piacot építhet magának. Az autóelektronikai gyártás a cégnél ma is nemzetközi színvonalon folyik, s Európa valamennyi nagy autógyárának ellátásában részt vesz a Videoton. A most létesülő kínai buszgyár környezetében tehát nem megalapozatlanul hamarosan újabb vegyes vállalat jön létre, a Videoton szakmai bázisán megszülető autóelektronikai vállalkozás.

A főtitkár, Du Sheing ehhez kapcsolódóan már azt is láttatta székesfehérvári vendéglátóival, hogy az olajiparban, vegyiparban, háztartási elektronikában is élen járó tartományban azért lesz jó helye az Ikarus gyárának, mert a tehergépkocsik, személyautók, speciális járművek iparága egészül most ki az autóbusszal. A helyi és helyközi közlekedésben szerepet vállaló Ikarusokra - Széles Gábor szerint az első típusokat reformbusz néven kezdik el forgalmazni Kínában - egyebek között a közelgő olimpiai játékok idején számítanak igazán, Qingdaoban például azért is, mert a vitorlás versenyszámokra ott kerül sor, s jelentős nézőszám szállítására kell felkészülniük.

A kínai piac mellett az oroszországi, közel- és közép-keleti, s latin-amerikai üzleti lehetőségeket immáron qingdaoi szemüvegen látja már Széles Gábor, aki már február óta képviseli azt a nézetet, hogy a távol-keleti országból még a hazai piac is gazdaságosabban kiszolgálható, mint itthonról. Kínában összeszerelve és Közép-Európába - az EU országaiba - visszaküldve olcsóbb is lehet az Ikarus autóbusz, mintha a műveleteket a térségben hajtanák végre. Sajtótájékoztatóján pedig arra is emlékeztetett az üzletember, hogy a visszaszerzett Ikarus egykoron, még a rendszerváltás előtt, Kubában működtetett összeszerelő üzemet. Újabban Havanna mutat némi hajlandóságot Magyarországgal szemben fennálló tartózásának rendezésére, kivált, ha a háttérben Kína akarja javítani üzleti pozícióit az amúgy baloldali elkötelezettsége miatt mind fogékonyabb Dél-Amerikával. Magyarra fordítva, feléledhet az Ikarus összeszerelő üzeme, ha a fehérvári gyár kínai partnerei is úgy akarják.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo