Ikarus-szerencse

Az Ikarus autóbuszainak szellemi központja Székesfehérvár lesz, ám a gyártásnak, összeszerelésnek Kína ad otthont - januárban már működik Széles Gábor vállalakozása.


A múlt is szép volt
Kína az Európai Unióra és Kuba közbeiktatásával Latin-Amerikára kacsintgat, miközben Magyarország a kínai piac meghódításában kíván egyről a kettőre jutni. Széles Gábor nagyvállalkozó pedig e glóbusznyi üzleti láncolat kellős közepén tudhatja magát, május 22.-e óta mindenképpen. A székesfehérvári Ikarus gyárat ez év januárjában visszaszerző Széles Gábor öt hónap leforgása alatt valóban szerencsés helyzetbe hozta az autóbuszgyártás neves vállalatát, az akkoriban ismertetett távol-keleti elképzeléseket sikerült valóra váltani. A kínai olimpia egyik fontos tartományában, illetve városában  - Shandongban, illetve Qingdaoban - 2007 januárjában elkezdődik az Ikarusok gyártása. Május 22-én Székesfehérváron már az idevágó részleteket is ismertethette nemzetközi sajtóján Széles Gábor és a magyar üzletember qingdaoi üzleti partnere, valamint az ottani hatalmi központnak - a Kínai Kommunista Párt tartományi és városi vezetőjének - főtitkári rangban lévő funkcionáriusa. 

A végleges szerződést a közeljövőben írják alá még csak nem is a gyárnak otthont adó kétmillió lelkes városban, hanem Pekingben, a Népek Palotájában. A felek megállapodása szerint Li Chuang, aki a város ipari parkjában befektetőként vállal szerepet, 51 százalékos tulajdonosává válik a vegyes vállalatnak, 49 százalékkal pedig az Ikarus részesedik. A 30 millió dollár alaptőkével induló vállalkozás az első menetben az év végéig felépíti egy 20 ezer négyzetméteres üzemcsarnokot, miközben a magyar fél fő szerepvállalása a technológiai ismeretek, eszközök, névhasználati jogok átadása mellett az alapvetően továbbfejlesztett autóbuszokban testet öltő mérnöki munka lesz. Széles Gábor jellemzésképpen annyit mondott, hogy a járművek kategóriájukban a versenytársakéhoz képest 20 százalékkal olcsóbban gyárthatók. Amúgy pedig a korábbiakból jól ismert 200-as és 400-as buszcsaládokra alapozott, moduláris felépítésű újdonság került ki a konstruktőrök műhelyéből, az 500-as család

Az első időkben a futómű és a motor még tőlünk utazik a Távol-Keletre, ám mindkét fődarab gyártásának Kínában is van hagyománya, tehát onnan várható a szállítás. Széles Gábor a hazai beszállítói köröknek is üzent természetesen, mivel a magyarországi vállalkozások úgynevezett komponensgyártóként szerephez juthatnak. A Videoton Holding - Széles másik fehérvári vállalkozása - pedig amúgy is hosszú távú piacot építhet magának. Az autóelektronikai gyártás a cégnél ma is nemzetközi színvonalon folyik, s Európa valamennyi nagy autógyárának ellátásában részt vesz a Videoton. A most létesülő kínai buszgyár környezetében tehát nem megalapozatlanul hamarosan újabb vegyes vállalat jön létre, a Videoton szakmai bázisán megszülető autóelektronikai vállalkozás.

A főtitkár, Du Sheing ehhez kapcsolódóan már azt is láttatta székesfehérvári vendéglátóival, hogy az olajiparban, vegyiparban, háztartási elektronikában is élen járó tartományban azért lesz jó helye az Ikarus gyárának, mert a tehergépkocsik, személyautók, speciális járművek iparága egészül most ki az autóbusszal. A helyi és helyközi közlekedésben szerepet vállaló Ikarusokra - Széles Gábor szerint az első típusokat reformbusz néven kezdik el forgalmazni Kínában - egyebek között a közelgő olimpiai játékok idején számítanak igazán, Qingdaoban például azért is, mert a vitorlás versenyszámokra ott kerül sor, s jelentős nézőszám szállítására kell felkészülniük.

A kínai piac mellett az oroszországi, közel- és közép-keleti, s latin-amerikai üzleti lehetőségeket immáron qingdaoi szemüvegen látja már Széles Gábor, aki már február óta képviseli azt a nézetet, hogy a távol-keleti országból még a hazai piac is gazdaságosabban kiszolgálható, mint itthonról. Kínában összeszerelve és Közép-Európába - az EU országaiba - visszaküldve olcsóbb is lehet az Ikarus autóbusz, mintha a műveleteket a térségben hajtanák végre. Sajtótájékoztatóján pedig arra is emlékeztetett az üzletember, hogy a visszaszerzett Ikarus egykoron, még a rendszerváltás előtt, Kubában működtetett összeszerelő üzemet. Újabban Havanna mutat némi hajlandóságot Magyarországgal szemben fennálló tartózásának rendezésére, kivált, ha a háttérben Kína akarja javítani üzleti pozícióit az amúgy baloldali elkötelezettsége miatt mind fogékonyabb Dél-Amerikával. Magyarra fordítva, feléledhet az Ikarus összeszerelő üzeme, ha a fehérvári gyár kínai partnerei is úgy akarják.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo