Icipicit jobb lett a cégek kedve

Szeptemberben idei, augusztusi mélypontját követően hibahatáron belül emelkedett a GKI konjunktúraindexe. Az üzleti várakozások minimálisan javultak, a fogyasztóiak lényegében nem változtak.

Kép: PP archív

Az üzleti szférán belül szeptemberben az ipari bizalmi index tovább csökkent, az építőipari és a kereskedelmi emelkedett, a szolgáltatói nem változott.  Az iparban az elmúlt és a következő három hónap termelésének, valamint a készletállománynak a megítélése is kedvezőbb lett, a rendelésállományokról – ezen belül az exportról – alkotott vélemény azonban sokkal rosszabb. Az építőipari bizalmi index – kéthavi csökkenés után – szeptemberben érezhetően emelkedett. A magasépítő cégek kilátásai jelentősen javultak, a mélyépítőké viszont tovább romlottak. Az előző háromhavi termelés megítélése nem változott, a rendelésállományé viszont határozottan javult.

A kereskedelmi bizalmi index az előző kéthavi jelentős csökkenés után kissé emelkedett, de így sem tudott visszaemelkedni a júniussal záródó, több mint két évet jellemző viszonylag keskeny sávba. Az eladási pozíció és a rendelések megítélése kedvezőbb lett, a készleteké viszont kedvezőtlenebb. A szolgáltatói bizalmi index szeptemberben nem változott az előző hónaphoz képest. Az általános üzletmenet megítélése változatlan, az előző időszak forgalmát pedig kissé kedvezőbben, a következőét viszont borúsabban ítélték meg a válaszadók, mint augusztusban.

A munkaerőhiány felpörgeti a béremeléseket
A bérnövekedés üteme kissé lassult júliusban az előző hónapokhoz képest, de a bérdinamika ősztől újra gyorsulhat a közszférában a tervezett emelések, illetve a versenyszférában a munkaerő iránti kereslet folyamatos bővülése miatt.
A foglalkoztatási szándék az ipar kivételével minden ágazatban erősödött, ugyanakkor kissé nőtt a lakosság munkanélküliségtől való félelme. Az építőiparban egyenesen féléves csúcsára jutott a foglalkoztatási hajlandóság, de érezhető a javulás a szolgáltatásoknál is. Hasonló a helyzet az áremelési törekvésnél is, itt is csak az ipar áremelési terve gyengült, a többi ágazaté erősödött, különösen a kereskedelemé.

A kereskedelem kivételével azonban minden ágazatban továbbra is óriási többségben vannak az árszínvonal stagnálására számító cégek. Erősödött a fogyasztók inflációs várakozása is. A magyar gazdaság helyzetét az építőiparban jelentősen, az iparban és a fogyasztók körében kissé kedvezőbbnek látták az augusztusinál, a kereskedelmi és a szolgáltató cégek viszont valamivel rosszabbnak. A GKI fogyasztói bizalmi index szeptemberben az augusztusi csökkenést követően nem változott. A lakosság a várható pénzügyi helyzetét jobbnak, várható megtakarítási képességét viszont rosszabbnak ítélte, mint augusztusban. A fogyasztók a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét kissé javulónak érezték.

Exportálni jobban megéri
Év elejéhez képest szerényebb pénzügyi eredményekkel számolnak a hazai vállalatok, átlagosan 2,4 százalékos árbevétel és 1,4 százalékos profitnövekedéssel tervez a szektor – derül ki a K&H adataiból. A cégek az exportból nagyobb mértékű bővülést várnak, mint a belföldi értékesítésből.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo