Hosszú ideig lesznek még üzemanyag gondok a kőolajfinomító piac ellentmondásai miatt

A kőolajfinomítói kapacitások szűkössége legalább az évtized közepéig fennmaradhat, mivel az üzemanyagok iránti kereslet növekedésével nehezen tud a kínálat lépést tartani - derül ki a Nemzetközi Energia Fórum (International Energy Forum - IEF) és az S&P Global gazdaságkutató intézet megjelent jelentéséből.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globális kőolajfinomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között, miközben az üzemanyagok iránti kereslet 5,6 millióval emelkedett ugyanebben az időszakban.

A jelenlegi gigahaszon ellenére is óvatosak a befektetők (Fotó: Pixabay)
A jelenlegi gigahaszon ellenére is óvatosak a befektetők (Fotó: Pixabay)

A pandémia idején világszerte megcsappant a feldolgozott olajtermékek iránti kereslet, ami lenyomta a finomítói árréséket. Az ezt követő gazdasági fellendülés és az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hatására az üzemanyag kínálat nem tudott lépest tartani a kereslettel, és az olajcégek rekord árrést könyvelhettek el - áll az elemzésben.

A finomítói kapacitások mintegy napi 2 millió hordóval növekedhetnek 2023 végig, de a beruházások befejezése csúszhat, és ez tovább növelheti a nyomást a már így is magas kapacitással működő finomítókon.

A jelentésben arra figyelmeztetnek, hogy rekord finomítói árrések sem vezetnek a kapacitások növekedéséhez, az olajcégek a "zöld átmenet" időszakában óvatosabban dönthetnek a beruházásaikról.

Az IEF és az S&P Global előrejelzése szerint az évtized végére mintegy 35,7 millió plug-in hibrid járművet adhatnak el évente a világon, a jelenlegi 6,6 millióhoz képest, mindez pedig napi 4 millió hordóval csökkenheti a globális üzemanyagkeresletet.

A jelentésben kitérnek a háború olajpiaci hatásaira és a kínai piac változására. A szankciók és az embargók közel napi 3 millió hordónyi feldolgozott orosz olaj szállításában okoztak fennakadást, míg Kína üzemanyagexportja 2019-hez képest 30 százalékkal esett vissza, miután a hazai piac igényeinek kielégítése élvezett elsőbbséget. (MTI)

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo