Hosszú ideig lesznek még üzemanyag gondok a kőolajfinomító piac ellentmondásai miatt

A kőolajfinomítói kapacitások szűkössége legalább az évtized közepéig fennmaradhat, mivel az üzemanyagok iránti kereslet növekedésével nehezen tud a kínálat lépést tartani - derül ki a Nemzetközi Energia Fórum (International Energy Forum - IEF) és az S&P Global gazdaságkutató intézet megjelent jelentéséből.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globális kőolajfinomítói kapacitás rekordot jelentő, napi 3,8 millió hordóval esett vissza 2020. március és 2022. június között, miközben az üzemanyagok iránti kereslet 5,6 millióval emelkedett ugyanebben az időszakban.

A jelenlegi gigahaszon ellenére is óvatosak a befektetők (Fotó: Pixabay)
A jelenlegi gigahaszon ellenére is óvatosak a befektetők (Fotó: Pixabay)

A pandémia idején világszerte megcsappant a feldolgozott olajtermékek iránti kereslet, ami lenyomta a finomítói árréséket. Az ezt követő gazdasági fellendülés és az ukrajnai háború miatt Oroszországgal szemben bevezetett nyugati szankciók hatására az üzemanyag kínálat nem tudott lépest tartani a kereslettel, és az olajcégek rekord árrést könyvelhettek el - áll az elemzésben.

A finomítói kapacitások mintegy napi 2 millió hordóval növekedhetnek 2023 végig, de a beruházások befejezése csúszhat, és ez tovább növelheti a nyomást a már így is magas kapacitással működő finomítókon.

A jelentésben arra figyelmeztetnek, hogy rekord finomítói árrések sem vezetnek a kapacitások növekedéséhez, az olajcégek a "zöld átmenet" időszakában óvatosabban dönthetnek a beruházásaikról.

Az IEF és az S&P Global előrejelzése szerint az évtized végére mintegy 35,7 millió plug-in hibrid járművet adhatnak el évente a világon, a jelenlegi 6,6 millióhoz képest, mindez pedig napi 4 millió hordóval csökkenheti a globális üzemanyagkeresletet.

A jelentésben kitérnek a háború olajpiaci hatásaira és a kínai piac változására. A szankciók és az embargók közel napi 3 millió hordónyi feldolgozott orosz olaj szállításában okoztak fennakadást, míg Kína üzemanyagexportja 2019-hez képest 30 százalékkal esett vissza, miután a hazai piac igényeinek kielégítése élvezett elsőbbséget. (MTI)

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo