A legnagyobb kihívás
Azon vállalkozások körében, akik foglalkoznak már az ESG alkalmazásával, a kihívásokra helyeződik a hangsúly, hiszen a kutatásból kiderült, hogy a szempontokat ismerők 39%-a információhiányból érkező nehézségekkel nézett szembe a bevezetés során. Ennél jobb hír, hogy a válaszadók 74 százaléka valamilyen szempontból (márkakép javulása, ügyféligényeknek való megfelelés, működési költségek csökkenése, munkavállalói elköteleződés fokozása, erősödő piaci pozíció, tőkebevonási előnyök) tapasztalt már előnyöket az ESG szemléletének alkalmazása következtében.
Aki ismeri, az látja az előnyeit
Azok a vállalkozások, akik már aktívak ESG téren, ott főként (56 százalékban) a környezeti fenntarthatóság szempontjait alkalmazzák. A kutatás rávilágít a mikrovállalkozások és a kisvállalkozások nyitottságára a téma kapcsán: „Bár a körükben még kevesen alkalmazzák az ESG szempontokat – és azt valószínűleg nem a szabályozás hatására teszik, hanem kiemelkedően tudatosak –, a mikrovállalkozások jellemzően a környezeti fenntarthatóság területén (44 százalék) találták hasznosnak a szempontokat, míg a kisvállalkozások inkább a vállalatirányításra fókuszálnak (67 százalék)” – egészítette ki Sárospataki Albert.
Tomaj Zsófi, a Vantage Point fenntarthatósági tanácsadó cég ügyvezetője megerősítette: „A vállalatoknak a jogszabályi kötelezettségen túl is érdemes figyelniük az ESG-re, mert ez egy lehetőség a fenntarthatóbb és versenyképesebb jövő építésére. Azok a vállalkozások, amelyek időben felkészülnek, jelentős üzleti előnyökre tehetnek szert a piacon. Érdemes a vállalat saját működésének és környezeti hatásainak alapos felmérésével kezdeni, mert ez alapozza meg a stratégiai tervezést és az ESG célkitűzések megfogalmazását.”