Megkezdődött a parlementi vita
A villamosenergiáról szóló törvényjavaslat alapvető célja a verseny erősítése a magyar gazdaságban - hangsúlyozta Matolcsy György gazdasági miniszter parlamenti expozéjában. A miniszter fontosnak nevezte az energiapiac "átlátható" működést és szabályozását, a környezetvédelem erősítését - ezen belül a megújuló energiaforrások alkalmazásának ösztönzését - az energiatakarékosságot és a fogyasztók védelmét. Hangsúlyozta, hogy valamennyi piaci szereplő részére elegendő időt kell biztosítani a piacnyitásra való felkészülésre, ezért csak 2003. január 1-jétől történne meg a piacnyitás. A villamosenergia-piac liberalizációjának 2003. januári időpontját a szocialisták és a szabad demokraták is megfelelőnek tartották, ám módosító javaslatokat nyújtanak be az előterjesztés más, általuk fontosnak ítélt pontjaihoz. Így az árszabályozást teljes mértékben a Magyar Energia Hivatal hatáskörébe utalnák, és a hivatal kerüljön át az Országgyűlés felügyelete alá.
A kormány szeptemberi döntése
Mint emlékezetes, a kormány szeptember 16-án döntött arról, hogy az uniós követelményeknek megfelelően 2003. január 1-jétől megnyílhat az energiapiac, így a nagyfogyasztók szabadon vehetnek majd áramot akár külföldről. Hozzátéve: az Európai Uniós csatlakozásig azonban a magyarországi nagyfogyasztók legalább 50 százalékig a hazai erőművektől kötelesek energiát vásárolni.
Az 1993-ban elfogadott energiapolitikai elvekben az eredeti ütemezés szerint 2002-től, a mostani döntések értelmében - amire hosszabb hallgatás után került sor - 2003. január 1-jétől 2010-ig fokozatosan meg kell nyitni a hazai villamosenergia-piacot a külföldi versenytársak előtt.
A villamos energia piacának 2003. január 1-jére tervezett megnyitásával az úgynevezett hatósági áras közüzemi piac nem szűnik majd meg, így a kisfogyasztókat egyelőre nem érinti majd közvetlenül a liberalizáció - derül ki a Gazdasági Minisztérium sajtótitkárságának közleményéből. A dokumentumot a szaktárca a kormány szeptember 15-i ülésén született döntésekkel kapcsolatosan fogalmazta meg.
A kormány szerint ma is érvényesek és a parlament elé bocsátott törvényjavaslatban is garantálni akarják majd a biztonságos energiaellátást. A közleményből kiderül az is, hogy a közüzemi nagykereskedő a Magyar Villamos Művek Rt. lesz, a közüzemi szolgáltatást pedig a regionális áramszolgáltató vállalatok végzik. A minisztérium adatai szerint az áram energia-piaci megnyitása az energiafelhasználás 30-33 százalékát érinti majd.
A hazai energiapiac egyharmadán tehát egy év múlva érvényüket vesztik a kötelező hatósági szabályok. 2003. január elsejétől a nagyfogyasztók – válogatva a kereskedők ajánlatai között – maguk dönthetik el, kinek az árai és biztonsági kritériumai felelnek meg igényeiknek. Legkésőbb 2010-től (ha ez az eredeti időpont tartható?) pedig ugyanez igaz lesz a lakosságra is.
Előzmények, dilemmák
A kormány 1999 nyarán elkészítette és közzétette az energetika általános üzleti modelljét, majd ezzel összhangban, a Gazdasági Minisztériumban kidolgozták a villamosenergia-törvény tervezetét. Ezt a kormány tavaly márciusban be is nyújtotta a parlamentnek, ám az általános vita során olyan sok kérdés merült föl, hogy a miniszterelnök megállította a törvény vitáját, és a piac működésére, a befagyott költségek mértékére és más, főbb pontokra részletesebb fejlesztési elképzeléseket kért. Majd ezek is elkészültek, és szeptemberben, októberben összeállt a részletes villamosenergia-modell, amely a minisztérium holnapján (www.gm.hu) olvasható. Ez már, a törvényen túlmutatva, olyan részletességű, hogy a kormányrendeletek kidolgozásához is támpontot nyújtozz. A munka során tíz évre prognosztizálták a várható energiafogyasztást és az árakat. Azaz összehasonlították, miként változhatnak a hazai energiaárak, ha megnyitjuk a piacot, illetve ha nem. A piacnyitás a nagyfogyasztók esetében vélhetően árcsökkentő hatású lesz, a kisebb fogyasztók esetében pedig az áremelkedés mértéke csökkenhet. Továbbá, hogy a piacnyitáskor megjelenő átállási költségek mértéke várhatóan jóval kisebb, mint amekkora költségcsökkentés érthető el általa.
A nagy energiaszolgáltatók a törvényelőkészítés folyamán elsősorban azt hangoztatták, hogy az energiatörvényben és az energetikai üzleti modellben biztosítani kell a piac szereplői számára a versenysemlegességet. Jelenleg az összes erőmű kapacitása – a hatóságilag szabályozott rendszer természetéből adódóan – a Magyar Villamos Művek Rt. szerződéseivel van lekötve. Tehát ezeket a hosszú távú szerződéseket újra kell, újra lehet majd tárgyalni azért, hogy az erőművek az MVM-től függetlenül is meg tudjanak jelenni a piacon. A javasolt módosítások között több olyan szerepel, amelyek megakadályoznák a piaci erőfölénnyel való visszaélés lehetőségét azoknál is, akiknél természetes monopóliumok maradnak. Hiszen abban mindenki egyetért, hogy a piacnyitás nem járhat együtt párhuzamos hálózatok kiépítésével, hanem kötelezni kell a hálózatok tulajdonosait arra, hogy nemcsak az erőművek, illetve a fogyasztók, hanem úgynevezett harmadik felek, a kereskedő-szolgáltatók is hozzáférjenek az adott infrastruktúrához. Magyarországon az országos gerinchálózat az állami MVM Rt. tulajdonában van, míg az elosztóhálózatok a privatizált szolgáltatókéban. A törvény – és az uniós direktíva szerint – ez utóbbiaknak a hálózati és a kereskedői tevékenységet ketté kell választaniuk. A hálózati szolgáltatóra vonatkozóan továbbra is megmarad a szabályozott hatósági ár, míg a verseny a kereskedői tevékenység piacán alakul ki valójában.
Árverseny, importkorláttal
A magyar piacon működő hat energiaszolgáltató különböző lelkesedéssel, de egyaránt várja a hamarosan rájuk köszöntő versenyt. Egyedi szerződésekkel, kedvezmények nyújtásával, különleges ügyfélszolgálattal, ingyenes energetikai tanácsadással igyekeznek elsősorban a nagyfogyasztókat, majd fokozatosan a kisebbeket és a lakossági fogyasztókat is magukhoz kötni. Hiszen abban biztosak – mondja a Piac és Profit kérdéseire válaszolva Boross Norbert, a Budapesti Elektromos Művek (Elmü) Rt. kommunikációs igazgatója –, hogy a piacnyitás után a jelenleginél kevesebb hálózati szolgáltató, de jóval több energiakereskedő cég lesz. Az, hogy a meglévők közül ki nyer, és ki veszít a változással, elsősorban az árversenyben dől el, vagyis hogy kinek sikerül minél olcsóbban beszereznie az energiát. Ma a külpiacokon – ami a magyar fogyasztó számára szóba jöhet: Csehországban, Ukrajnában, Lengyelországban, Horvátországban, Ausztriában stb. – van az MVM Rt. árainál lényegesen kedvezőbb ajánlat – teszi hozzá az Elmü igazgatója. Aki figyeli a világ energiatőzsdéit is, az meg van győződve róla, hogy az energiaágazatban is a portfólió-menedzsment működne a leghatékonyabban. Csakhogy a villamosenergia-törvény tervezetében szereplő, a fogyasztáshoz kötött ötvenszázalékos importlimit – amiről a szolgáltatók még azt sem tudják, hogyan is fog működni a gyakorlatban – ezt nem teszi lehetővé.
Hol tart az energialiberalizáció? Készül a törvény…
Valamennyi képviselőcsoport vezérszónoka egyetért a villamosenergiáról szóló törvényjavaslat alapvető céljaival, egyetlen kivétel a MIÉP – derült ki október 16-án, a parlamenti hozzászólásokból. Ők ugyanis azt szorgalmazzák, hogy az energiapiac tervezett liberalizációját halasszuk el az Európai unióba történő belépés időpontjára.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.