Hogyan tartsam meg az alkalmazottakat?!

A munkavállaló kezdeti lekesedése idővel alábbhagy, munkavégzése mindennapi rutinnál válik. Meglehet-e akadályozni ezt a folyamatot? Ösztönzéssel, motiválással elejét lehet-e venni a kevésbé minőségi munkavégzésnek?

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A motiváció kifejezés a pszichológiában gyűjtőfogalomnak számít, mivel beletartozik minden cselekvésre, viselkedésre késztető belső tényező.
A vezető célja az, hogy valamilyen eszközzel kicsikarja a késztetést, hogy alkalmazottai ne "csak" érdektelenül dolgozzanak, hanem hatékonyan tevékenykedjenek a cég sikerei érdekében. Csakis ilyen feltételek mellett profitálhat a munkavállaló tevékenységéből. Mindezek elérése azonban nem egyszerű feladat, hiszen egy csapat számtalan egyéniségből tevődik össze. A mondat, amivel egyikőjüket szorgos munkára ösztönözhetjük, nem biztos, hogy másokból is hasonlóan lelkiismeretes munkavégzést vált ki.

A vezetőnek ezért tisztában kell lennie azzal, hogy beosztottjai külön-külön milyen egyéniséget képviselnek. Tűri-e a nyilvános kritikát, vagy éppen ellenkezőleg: a dicsérő szavak sarkallják munkára. A kollégák előtti, nyilvános megszégyenítés nagyon ritkán vezet pozitív eredményre. A túl gyakori dicséret sem célravezető, mert fennáll a veszélye, hogy a munkavállaló túlértékeli képességeit, másrészt a mindennapos dicséret elveszíti ösztönző funkcióját.
Az értékelés, minősítés bármelyik formáját (jutalmazás, büntetés) válassza is a vezető, mindig nagy hasznát veszi emberismeretének és empátiájának.

Emellett azonban azzal is tisztában kell lennie, melyek azok a konkrét feltételek, amik meghatározzák a beosztottak megelégedettségét, jó közérzetét.
Nem árt tehát a munkavállaló szemüvegén át megvizsgálni a munkahelyi körülményeket: Biztosítja-e a dolgozó szakmai fejlődését, sőt előrelépését? Rendelkezésre állnak-e a mindennapi zökkenőmentes munkavégzés technikai feltételei? Kellemes hangulat uralkodik-e a munkahelyen? Jól tudnak-e együttműködni a munkatársak? Megfelelő-e a fizetés és az egyéb juttatások mértéke? Elfogadható-e az időbeosztás? Csupa olyan kérdés, amely alapvetően determinálja a dolgozók hangulatát, lelkesedését, s így hatékony munkavégzését.

Sok vezető él abban a tévhitben, hogy csakis a megfelelő bérszínvonalra kell ügyelnie. Egy nemzetközi felmérés azonban megcáfolja ezt. Eszerint ugyanis az embereket csak a negyedik helyen motiválja a pénz. A dobogós helyeket a szakmai megbecsülés, a megfelelő munkaidő és az előrelépés lehetősége foglalja el. Természetesen az anyagi elismerés is fontos, de nem elegendő ahhoz, hogy megtartsunk egy-egy tehetséges munkatársat.
A motiválás akkor hatékony, ha hosszú távon biztosítja az alkalmazottak lelkesedését, érdeklődését, és nem csupán múló fellángolást kelt. Ezért próbáljuk meg őket is bevonni a tervezési mechanizmusba, így a folyamat részeseiként már ők is biztosítva látják jövőjüket, s a cég érdekeit immár sajátjuknak tekintik.

Van azonban egy aranyszabály: az adott szó szentsége.
A vezető optimális esetben tekintéllyel bír munkatársai között. S tekintélyét nem pusztán hatalma, vagy szakmai sikerei miatt éri el, hanem embersége okán. Etikus magatartása meghozza jutalmát, hiszen beosztottjai az ő magatartását fogják lemásolni és mérvadónak tekinteni. És ugyebár kinek van szüksége egy dolgozóra, aki nem tartja a szavát?!
k. o.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo