Az organikus vagyis ingyenes találat az, amiért nem fizetünk a Google-nek. A fizetett pedig az, amiért a Google Ads rendszerén keresztül pénzt adtunk azért a keresőmotornak, hogy weboldalunk linkje ott legyen az első helyek egyikén.
Sokan felhasználó szándékosan nem kattint fizetett találatokra. Ezért, ha egy cég weboldala nincs az organikus találatok között az első vagy legfeljebb a második oldalon, akkor ez a látogatók számán is érződni fog, amiből egyenesen következik, hogy valószínűleg a vásárlók száma is kevesebb lesz.
A Smart Insights felméréséből kiderült, hogy a konkrét kereséseknél a keresőknek a fele az első 3 találat közül rákattint legalább egyre. Az összes többi találat már csak a keresőnek a felén osztozik. Tehát ha csak napi 10 ember keres rá a vállalkozásodhoz kapcsolódó kulcsszóra és nem vagy benne az első háromban, akkor 5 potenciális vásárlót már biztosan elveszítettél. A lenti képen látszik a CTR (Click Through Rate – Átkattintási arány) az oldal helyezéséhez képest.
A Google algoritmusa rengeteg tényezőt figyelembe vesz, ami alapján kialakul az organikus találati lista. Ilyenek például a következők.
A weboldal sebessége
Akárcsak a Facebook a Google is a legjobb felhasználói élményre törekszik, ezért a lassú weboldalakat hátrébb sorolja. Egy felmérésből kiderült, hogy kiderül, hogy a 3 másodpercnél lassabban betöltődő oldalak, a látogatóinak több, mint a felét elveszítik. Tízből öt embert az bosszant a legjobban, ha várnia kell a tartalom megjelenésére.
Mobilbarát?
Szerintünk a mai világban alapfeltétel, hogy egy weboldalnak legyen mobilbarát felülete, viszont nagyon sok vállalkozás nem törődik ezzel és mobilon csak nagyon nehezen vagy egyáltalán nem használható a weboldaluk. A látogatók több, mint a fele mobilról böngészik! Nekünk a SocialWings-nél van olyan ügyfelünk, akinek a vásárlóinak (webshop) a 70%-a mobilról vásárol. De a nem webshopos ügyfeleinknél is megfigyelhető, hogy a látogatók nagyjából fele mobil eszközről keresi fel a weboldalt.
Jól megírt tartalom
Megfelelő mennyiségű releváns szöveges tartalom nélkül egy weboldal sem lehet igazán hatékony. A Google figyelembe veszi a szöveg hosszát és a szövegben elhelyezett kulcsszavak számát. Nem elég azonban 3 sorban ötször leírni a termék nevét. Kb. 400-500 szó alatt az algoritmus nem is törődik azzal, hogy mit írtunk és a kulcsszavak számában is meg kell találni az arany középutat.
Biztonság
Az SSL tanúsítvány arra szolgál, hogy az ügyfél adatai titkosított formában továbbítódnak, ha egy webhelyen regisztrálni kell, bankkártyás fizetés történik stb. Ezt a Google 2014 óta veszi figyelembe az oldalak rangsorolásakor. Webshop működtetéséhez már kötelező, de használata a fentiek miatt az olyan oldalaknál is javasolt, ahol nincs regisztráció vagy adattovábbítás.
Ha tudni akarod mennyi keresés van havonta bizonyos szavakra, kifejezésekre nézd meg a Google kulcsszótervezőjét. Csak Google Ads fiókkal érhető el! A Google PPC hirdetéseiről itt írtunk bővebben.
SSL tanúsítvány
Az SSL tanúsítványok arra szolgálnak, hogy az ügyfél adatai, ha mondjuk egy webhelyen regisztrálni kell vagy bankkártyás fizetés történik, akkor biztonságosan, titkosított formában továbbítódjanak. Ez megelőzi az adatlopást. Ezt a Google 2014 óta veszi figyelembe az oldalak rangsorolásakor. Webshop működtetéséhez már kötelező SSL tanúsítvány, de használata a fentiek miatt az olyan oldalaknál is javasolt, ahol nincs regisztráció vagy adattovábbítás. Nem nagy költség, 5-10e Ft évente.
Az oldalon eltöltött idő és a visszafordulási arány
Az oldalon eltört idő hossza egy nagyon fontos mérőszám. Ahogy a neve is mutatja, itt azt nézi a kereső, hogy egy látogató a kattintás után mennyi idő tölt az oldalon. Minél hosszabb ez az idő, annál jobb. Ha például egy releváns kulcsszóra kattint valaki egy keresés után és az oldalon böngészik 15 percet, az azt jelenti, hogy hasznos információkat talált rajta a látogató. Épp ezért a Google még több embernek fogja majd megmutatni, aki ilyen vagy ehhez kapcsolódó témára keres. Vagyis előrébb fog kerülni az organikus találati listában.
Ezzel összefüggésben va a visszafordulási arány is. Ha valaki néhány másodperc után bezárja az oldalt azt a Google negatív információként értelmezi. Nem talált hasznos információt, nem az adott témáról szól a weboldal, nehezen használható a weboldal.
Ezenkívül még sok-sok tényező van, ami befolyásolja az organikus találti lista sorrendjét.