Hogyan kell értelmezni a gumiabroncsok jelöléseit?

A gumiabroncsok oldalfalán a gyártók gyakorlatilag minden olyan információt feltüntetnek, amire szükségünk lehet a helyes felszereléshez és használathoz.

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kopásjelző

Más néven Treadwear Indicator vagy TWI. A „TWI” betűk (vagy céglogó) kis betűkkel vannak domborítva a futófelület szélén hat helyen a gumiabroncs kerületén. A gumiabroncsot lehetőleg ne koptassuk a jogszabályban engedélyezett 1,6 milliméteres profilmélységig! Nyári abroncsok esetében 3, téli abroncsoknál minimum 4 mm az ajánlott profilmélység.

Tubeless

A személygépkocsi gumiabroncsok jellemzően „tömlő nélküli” vagyis tubeless típusúak. A belső tömlő behúzása nemcsak szükségtelen, hanem – néhány kivételtől eltekintve – nem is megengedett. Defekt vagy egyéb nyomásvesztés esetén a belső behelyezése csak rövid távú sürgősségi intézkedés lehet, de legtöbbször egyáltalán nem is lehetséges.

Run-flat vagy defekttűrő abroncsok

Ezek a gumiabroncsok többnyire megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek alacsony nyomás mellett is megtartják a járművet. (A sebességet és a vezetési stílust a vészhelyzethez kell igazítani.) Németországban várhatóan a következő években az RF jelöléssel ellátott gumiabroncs-méretek bekerülnek azon autók forgalmi engedélyébe, amelyek alapfelszereltségként vagy opcionálisan defekttűrő abroncsokkal vannak felszerelve. A járműgyártók és a Német Autóklub, az ADAC már most is azt javasolja, hogy azokra a járművekre, amelyeket eleve így terveztek, csak RF gumiabroncsokat szereljünk fel, még akkor is, ha a forgalmi engedélyekben szabványos méretek szerepelnek. Ám a német jogszabályok itthon értelemszerűen nem érvényesek!!!

Gumiabroncsok vészhelyzeti kerekekhez

Egyes járművek nem teljes értékű pótkerekekkel vannak felszerelve, hanem úgynevezett mankókerekekkel. Defekt esetén ezeket fel lehet szerelni a hibás kerék helyére, például annak érdekében, hogy lassan (általában maximum 80 km/h-val) tovább tudjunk haladni a következő műhelyig. A vészkerekek és azok méretei többnyire nem szerepelnek a jármű okmányaiban, nem is használhatók rendszeresen és tartósan. A mankókerék abroncsmérete hasonló a szabványos gumikhoz, pl. T 155/70 R 17. A döntő különbség a nagy „T” betű, amely a gumiabroncs szélessége előtt jelenik meg. A T betű a csak ideiglenes használatot jelenti (temporary). Ha a jármű gyártója másként nem rendelkezik, a gumiabroncsokat 4,2 bar légnyomással kell feltölteni a fent meghatározott teherbírás eléréséhez. Ezért a vészhelyzeti gumiabroncs légnyomását rendszeresen kell ellenőrizni és beállítani.

Újrafutózott abroncsok

Az oldalfalon általában egy R betű található, ami a runderneuert, retread vagy retreaded rövidítése. Az újrafutózás dátuma ugyanúgy van megadva, mint az új gumiabroncsok gyártási dátuma. Csak olyan újrafutózott abroncsot vásároljunk, amelyen megtalálható az „E” jelölés.

Véleményvezér

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.
Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés?

Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés? 

A repülőrajt elmaradt, helyette választási pénzszórás folyik.
Trump korbácsot ragad Putyin ellen

Trump korbácsot ragad Putyin ellen 

Putyinnak most már keményebben odavágnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo