Hogyan kell értelmezni a gumiabroncsok jelöléseit?

A gumiabroncsok oldalfalán a gyártók gyakorlatilag minden olyan információt feltüntetnek, amire szükségünk lehet a helyes felszereléshez és használathoz.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kopásjelző

Más néven Treadwear Indicator vagy TWI. A „TWI” betűk (vagy céglogó) kis betűkkel vannak domborítva a futófelület szélén hat helyen a gumiabroncs kerületén. A gumiabroncsot lehetőleg ne koptassuk a jogszabályban engedélyezett 1,6 milliméteres profilmélységig! Nyári abroncsok esetében 3, téli abroncsoknál minimum 4 mm az ajánlott profilmélység.

Tubeless

A személygépkocsi gumiabroncsok jellemzően „tömlő nélküli” vagyis tubeless típusúak. A belső tömlő behúzása nemcsak szükségtelen, hanem – néhány kivételtől eltekintve – nem is megengedett. Defekt vagy egyéb nyomásvesztés esetén a belső behelyezése csak rövid távú sürgősségi intézkedés lehet, de legtöbbször egyáltalán nem is lehetséges.

Run-flat vagy defekttűrő abroncsok

Ezek a gumiabroncsok többnyire megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek alacsony nyomás mellett is megtartják a járművet. (A sebességet és a vezetési stílust a vészhelyzethez kell igazítani.) Németországban várhatóan a következő években az RF jelöléssel ellátott gumiabroncs-méretek bekerülnek azon autók forgalmi engedélyébe, amelyek alapfelszereltségként vagy opcionálisan defekttűrő abroncsokkal vannak felszerelve. A járműgyártók és a Német Autóklub, az ADAC már most is azt javasolja, hogy azokra a járművekre, amelyeket eleve így terveztek, csak RF gumiabroncsokat szereljünk fel, még akkor is, ha a forgalmi engedélyekben szabványos méretek szerepelnek. Ám a német jogszabályok itthon értelemszerűen nem érvényesek!!!

Gumiabroncsok vészhelyzeti kerekekhez

Egyes járművek nem teljes értékű pótkerekekkel vannak felszerelve, hanem úgynevezett mankókerekekkel. Defekt esetén ezeket fel lehet szerelni a hibás kerék helyére, például annak érdekében, hogy lassan (általában maximum 80 km/h-val) tovább tudjunk haladni a következő műhelyig. A vészkerekek és azok méretei többnyire nem szerepelnek a jármű okmányaiban, nem is használhatók rendszeresen és tartósan. A mankókerék abroncsmérete hasonló a szabványos gumikhoz, pl. T 155/70 R 17. A döntő különbség a nagy „T” betű, amely a gumiabroncs szélessége előtt jelenik meg. A T betű a csak ideiglenes használatot jelenti (temporary). Ha a jármű gyártója másként nem rendelkezik, a gumiabroncsokat 4,2 bar légnyomással kell feltölteni a fent meghatározott teherbírás eléréséhez. Ezért a vészhelyzeti gumiabroncs légnyomását rendszeresen kell ellenőrizni és beállítani.

Újrafutózott abroncsok

Az oldalfalon általában egy R betű található, ami a runderneuert, retread vagy retreaded rövidítése. Az újrafutózás dátuma ugyanúgy van megadva, mint az új gumiabroncsok gyártási dátuma. Csak olyan újrafutózott abroncsot vásároljunk, amelyen megtalálható az „E” jelölés.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo