Hogyan kell értelmezni a gumiabroncsok jelöléseit?

A gumiabroncsok oldalfalán a gyártók gyakorlatilag minden olyan információt feltüntetnek, amire szükségünk lehet a helyes felszereléshez és használathoz.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sebességindex

Geschwindigkeitsindex/Speed-Index, német rövidítéssel GSY. A kód azt a maximális sebességet jelzi, amellyel az adott gumiabroncsokkal szerelt autók vezethetők. Példánkban a V a 240 km/h-t jelenti.

Forgásirány

A gumiabroncs oldalán „Rotation” felirat található a forgásirányt jelző nyíllal kombinálva, amelyet felszerelésekor be kell tartani. Egyes abroncsok oldalfalán Außenseite vagy Outside – vagyis „külső oldal” jelzés található. Ezeknek a gumiabroncsoknak a futófelületi mintázata aszimmetrikus. Ezt a gyártók tudatosan tervezték így, és akkor érhetjük el az optimális teljesítményt, ha betartjuk a felszerelésre vonatkozó előírást (is).

DOT-szám

Az abroncs oldalfaláról az is leolvasható, hogy mikor gyártották a gumiabroncsot: a teljes DOT-szám jellemzően három, egyenként négy karakterből álló blokkból áll, de előfordulhat 4, de akár 13 számjegyből álló DOT-kód is. A harmadik számblokk (gyakran ovális keretben) a gyártás dátumára vonatkozik. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét jelöli. Az 1024-es számsor jelentése: 2024. 10. hete. Arról, hogy még az öt éve gyártott abroncs is újnak számít-e, itt olvashat.

M+S abroncsok

Aki téli szettet vásárol, annak nemcsak a minőségre, az egyéni menettulajdonságokra és az árra kell figyelnie, hanem az úgynevezett „alpesi” szimbólumra is. A 2018. január 1-je óta gyártott valamennyi téli abroncson kötelező feltüntetni a háromágú hegyi piktogramot a hópehellyel a közepén. Európában országonként eltérő lehet a téli minősítésű (M+S és/vagy 3PMSF) gumikra vonatkozó szabályozás. Egyes országokban előírják a téli gumi kötelező használatát időszakosan vagy helyileg (az időjárás/útviszonyok függvényében). Az országok ezen felül saját hatáskörben dönthetnek a minimálisan elfogadott téli abroncs profilmélységről is. Németországban, ha az oldalfalon nincs alpesi szimbólum, hanem csak egy „M+S” jel, akkor 2024. október 1-től a gumiabroncs már nem minősül télinek. Franciaország egyes hegyvidéki területein ez a korlátozás idén november 1-től lép életbe azzal a kiegészítéssel, hogy az M+S jelölésű abroncsok használata továbbra is megengedett, de legalább két, a meghajtott kerekekre szerelhető hóláncot kell magunkkal vinnünk. Magyarországon csak a budapesti taxisokra vonatkozik téliabroncs kötelezettség: 2013. április 9-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a taxisrendeletet, amelynek értelmében október 15. és március 15. között kötelező a gépjárműveken a téli gumiabroncs használata, még akkor is, ha ezt az időjárás egyáltalán nem indokolja. A téli, vagyis az alpesi piktogrammal ellátott és a négyévszakos abroncsok sajátossága, hogy sebességindexük a jármű tervezett maximális sebessége alatt marad.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo