Kinek kötelező Magyarországon a téligumik használata és valóban betiltják-e az M+S jelölésű abroncsokat?
A gumiabroncs szélessége
A gumiabroncs szélességét a legtöbb esetben milliméterben adják meg (a képen 205 milliméter). Az autógumik keresztmetszeti szélessége 125 millimétertől kb. 335 milliméterig terjed. A szélesség 10 milliméteres lépésekben növekszik. A gumiabroncs tényleges szélessége némileg eltérhet a névleges adatoktól. Természetesen ez függ annak a felninek a szélességétől is, amelyre a gumiabroncsot szerelik. A gumiabroncsok szabványosítása lehetővé teszi, hogy a legtöbb gumiabroncsot különböző szélességű felnikre szereljék. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos járműveken csak bizonyos felnikkel kombinált gumiabroncsok engedélyezettek. A hóláncok használata szintén bizonyos abroncs-, és felni-szélességhez van kötve. Érdemes elolvasni a jármű kezelési útmutatójában található információkat.
A magasság-szélesség arány
Ez nem más, mint az oldalfal magasságának és szélességének aránya százalékban kifejezve. A mi esetünkben az 55 azt jelenti, hogy a gumiabroncs oldalfalának magassága a szélesség 55 százaléka. Az 50 azt jelentené, hogy az oldalfal magassága a gumiabroncs szélességének fele (és így tovább). A szakértők ezt per 50-es gumiabroncsnak is nevezik.
A gumiabroncs típusa
Az R az abroncs szerkezetére utal: radiál. Ez a ma használatos szabványos kialakítás: radiálisan elhelyezett vázszálak alkotják az abroncs tartóvázát. A korábban elterjedt, D-vel jelölt diagonál gumiabroncsok ma már inkább csak oldtimereken használatosak. Ha az R betű után egy F betű következik, akkor ez egy run-flat vagyis defekttűrő abroncs. Figyelem! Személygépkocsikra csak egyféle típusú gumiabroncsot szereljünk!