Az importált autók rejtik a legtöbb kockázatot
A külföldről Magyarországra behozott autók további kockázatokat rejtenek. Gyakran súlyos balesetek után kerülnek az országba, ahol olcsón megjavítva, majd sérülésmentesként meghirdetve találnak vevőre.
Németország, Európa legnagyobb autóexportőre az egész kontinensre szállít járműveket. A carVertical adatai szerint Németországban a megrongálódott autók 5,2 százalékában volt az értékük 50 százalékát meghaladó a kár, ami azt jelenti, hogy 20 autóból 1 komoly gondot okozhat az új tulajdonosnak. Svédországban és Spanyolországban az ilyen járművek aránya 2,5 százalék, Olaszországban pedig 4,8 százalék.
Németországban a kárnyilvántartásban szereplő autók 71,7 százaléka szenvedett olyan sérüléseket, amelyek az autó értékének legfeljebb 20 százalékát teszik ki. Svédországban ez az arány 83,5 százalék, Olaszországban 79,5 százalék, Spanyolországban pedig 85,6 százalék. Bár a sérült járművek többségét a kisebb károkat szenvedett autók teszik ki, a valós számok a fentiektől eltérők lehetnek tekintettel arra, hogy a tisztességtelen eladók sok esetben eltitkolják a balesetek tényét.
Módszertan
A carVertical kutatása a cég felhasználói által az elmúlt négy évben, 2020 és 2024 között vásárolt autótörténeti jelentések elemzése alapján készült. A cég adatszakértői kiszámították azon autók arányát, amelyek kárértéke legfeljebb 10 százalékos, 10-20 százalékos, 20-30 százalékos, és így tovább. Súlyosan sérültnek minősül egy autó, ha a kár értéke meghaladja az autó értékének 50 százalékát.