Hitel azoknak, akiknek nem adnak a bankok

A P2P-kölcsönzés arénájában azok is labdába rúghatnak, akik amúgy a bankok szerint nem hitelképesek. A forrást és a tőkéjüknek helyet keresők számára egyaránt megoldást jelentő modellt a fogyasztói hitelezés demokratikusabb változatának tartják, a hitelkártyák magas éves kamatait kiváltó megoldásként ünneplik. Így fedezet nélkül lehet személyi kölcsönhöz jutni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Muhammád Junusz átlal kitalált, szegényeket megcélzó mikrohitelezés vagy a közelmúlt mániája, a bitcoin után mintha újabb eszköz állt volna elő, amely elősegíti a hagyományos bankok monopóliumának megdöntését, és demokratizálja a hitelhez jutást. A modellt a Szilícium-völgy pénzügyi startup cégei találták ki, amelyek lényegében virtuális piacteret hoztak létre a kölcsönzők és a kölcsönigénylők egymásra találására.

Az Egyesült Államokban 70 millió ember banki mércével nem hitelképes, a P2P-honlapokon azonban forráshoz juthatnak. A közösségi hitel lényegét a New York Times egy chicagói férfi példájával ismertette, aki 10 ezer dolláros mínuszban volt a hitelkártyáján, amire 17 százalék éves kamatot fizetett. Mivel az amerikai fogyasztói társadalom tagjai azon szocializálódtak, hogy mindent hitelre vásárolnak, rendkívül fontos számukra a hitelképességi besorolásuk. Még az állásinterjúknál, sőt az első randin is szóba kerülhet! Mindenki igyekszik jobb kondíciókhoz jutni, hogy minél hamarabb vissza tudja törleszteni tartozását. Az említett férfi a Prosperen néhány napon belül 10 ezer dolláros kölcsönhöz jutott évi 7,5 százalékos kamattal.

Kép:Fotolia

Online agóra
P2P-finanszírozásban általában pár tízezer dollárhoz lehet jutni. A Lending Clubnál 35 ezer a maximum (9,5 millió forint), 3–5 éves futamidőre, a 2013-ban alapított, a bankok által eleve nem favorizált huszonéves korosztályra szakosodott Earnestnél 30 ezer. Az adósok javarészt legfeljebb néhány ezret igényelnek. A bebukási arány pedig kétségtelenül alacsonynak tűnik: a brit Zopa 0,2 százalékot emleget, a Prosperen és a Lending Clubnál 4 százalék. Egy felmérés szerint a kliensek felelősség- és kötelességérzete nagyobb, hogy tudják, nem egy arctalan pénzintézetnek tartoznak, hanem személyeknek.
A P2P-honlapok gyakran szerénykednek azzal, hogy nem tesznek többet, mint összekötik a kölcsönzőt és a kölcsönfelvevőt. Ezért persze mindkét felet megsarcolják. A brit Zopánál például a kölcsön egy százaléka kezelési költség, a Prosper Marketplace-nél a kölcsönfelvevő valahol 0,5–4,5 százalék között fizet. A havi kamatból is leszednek egy keveset, a többi megy a befektetőknek. A Lending Club 2014 márciusa óta kisvállalkozók hiteligényeit is fogadja – ahogyan a San Franciscó-i Funding Circle és a Prosper is erre készül –, áprilisban pedig megjelent a diákhitel-piacon, valamint a társadalombiztosítás által nem finanszírozott orvosi beavatkozások költségeinek hitelezésében, miután 140 millió dollárért megvette a Springstone Financialt, amely e két területen működik.
Tömegfinanszírozás álnéven?

A P2P-kölcsön (peer-to-peer) vajon nem csupán a tömegfinanszírozás (itt olvashat róla részletesen), crowdfunding átpántlikázása egy újabb, hangzatosabb névvel?Nem. A különbség egyértelmű: a crowdfunding mindig valamilyen projekt vagy vállalkozás megvalósításához keres-kínál tőkét, a P2P-kölcsönök a magánszemélyek vásárlásaira összpontosulnak. A tömegfinanszírozásnál nem hitelről van szó, hanem befektetésről, amiért nem részvényt vagy tulajdonjogot, hanem ajándéktárgyat kap a finanszírozó, esetleg egyet a termékből. Ez határidős akció: ha a felajánlások nem érik el adott ideig a kitűzött összeget, többnyire meghiúsul a finanszírozás (kivéve az Indiegogón).

2005 táján jelentek meg azok a honlapok, amelyeken magánemberek egymásnak nyújtanak kölcsönt, majd 2008 után a recesszió és a jegybanki alapkamatok mélyrepülése még inkább a P2P-finanszírozás irányába terelte a tőkét és a befektetést keresőket. A hitelt kérőnek kell regisztrálnia a honlapon, ahol elmondja, hogy mire szeretne forrást, és néhány szóban bemutatkozik. A fölös pénzzel rendelkezők pedig döntenek, hogy adnak neki, vagy sem. A kisbefektetők egyszerre általában több kliensnek kölcsönöznek – gyakran erősen eltérő összegeket –, hogy megosszák a kockázatot. A rizikóért cserébe viszont akár 10 százalék körüli hozamot is remélhetnek (a Lending Clubnál például 5,4 és 10,2 százalék között fial a tőke), és még vállon is veregethetik magukat, amiért emberbaráti módon másokat segítettek.

Az egyébként hitelképes kérelmező is jól jár, mert lényegesen kisebb éves kamatot kell fizetnie, mint a nagybankoknál, és még csak a vagyontárgyait sem kell elzálogosítania. Néhány klikkelés, és a kölcsön jóváhagyása akár percek kérdése.

P2P

Fedezet: nincs

Hitelbírálat: minimum 640-nél magasabb Fico-pont    Amerikában a Fair Isaac Corporation hitelminősítő cég honlapján beütött adatok alapján kapott minősítés – az igazságos Izsák- skála – dönti el, hogy valaki hitelképes-e, vagy nem. A hitelfelvevő havi jövedelmét nem mindig ellenőrzik a P2P-honlapok. A hitelezéssel foglalkozó startupok megnézik az egyén bankkártyás vásárlásait, facebookos posztjait, s az algoritmus ezeket összegezve ítél, hogy az illető hitelképes-e.

Kamat: 7–14 %    A Lending Club kölcsöneit felvevők 250 M $ plusz kamatot fizettek volna a bankban, a honlapon befektetők 494 Mrd $ hozammal gazdagodtak.

Futamidő: 3–5 év.

A top 3 P2P-honlap

Gazdát cserélő kölcsönök

Az eleinte marginális P2P-trend mára oda fejlődött, hogy főbb platformjait nagy, tőkeerős befektetési alapok igyekeznek kisajátítani maguknak. Először az Arcadia Funds és az Eaglewood Capital Management tűnt fel a színen (mindkettő hedge fund), majd hozamot szimatolva jöttek a nyugdíjalapok, befektetési cégek, szövetkezeti bankok, sőt a szuverén nemzeti vagyonalapok is. Egyes befektetési cégek kifejezetten P2P-kölcsönzésre keresnek befektetőket, és állítanak össze alapokat. Vannak, amelyek nem akarnak másokkal közösködni. A Standander például a piacvezető Lending Club és a másodhegedűs Prosper Marketplace oldalon megjelenő kölcsönigényekből válogat véletlenszerűen, komputer által. A keresletet saját algoritmusaikkal vizsgálják át, s a legjobbakra csapnak le, hogy azokba befektessenek.

Amelyekre nem tartanak igényt, az marad a kisbefektetőknek.

Az intézményi befektetők megjelenése azonban pont azt szünteti meg, ami a módszer lényege: már nem egyenrangú társak között (peer-to-peer) folyik a hitelezés. Sőt, a felső középosztálybeli kölcsönnyújtókat kiszorítják az algoritmusokkal dolgozó nagytőkések. Van, aki szerint a versengés jó, mert csökkenti a hitelkamatokat, mások viszont a lakáshitellufi előjelének tartják, hogy az alapok nagy paklikba csomagolják a kölcsönöket, amiket így az úgynevezett másodlagos piacokon eladnak.

A Lending Club és a Prosper is fenntartja magának a jogot, hogy csak a jóváhagyásával alakíthassák a kölcsönöket derivatívákká, és a P2P-honlapokat szabályozó amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) sem kifogásolta eddig a folyamatot.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo